KUALA LUMPUR: Peperangan yang banyak berlaku mutakhir ini dilihat seperti sesuatu yang dimahukan Barat dalam usaha mengekalkan hegemoni mereka.

Kemunculan kuasa-kuasa besar baharu seperti China yang mempunyai kekuatan ekonomi sangat tidak dijangka oleh Barat.

Bagi Pakar Undang-undang Antarabangsa, Kuliah Undang-Undang Ahmad Ibrahim, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Prof Madya Dr Mohd Yazid Zul Kepli, keghairahan barat untuk mengekalkan hegemoni mereka telah membuatkan dunia tidak stabil.

"Sebenarnya kuasa Barat mahu mengekalkan hegemoni mereka. Oleh itu, Barat hendak melemahkan mana-mana negara yang boleh melemahkan mereka seperti China dan Rusia.

"Dengan menggunakan kaedah-kaedah seperti peperangan di Ukraine... yang sebenarnya tidak perlu kerana Rusia sudah cukup besar dan tak perlu menjajah Ukraine.

"Tetapi Barat usahakan supaya berlaku peperangan dan mereka boleh membekalkan senjata supaya Rusia menjadi lemah.

"Jadi keghairahan Barat untuk mengekalkan hegemoni itu membawa kepada ketidakstabilan dunia," katanya dalam program Dialog Tiga Penjuru.

Dialog Tiga Penjuru: Perang lebih besar?

Menurut Penyelidik Kanan IRIS Institute, Mohd Asyraf Mohd Farique, ketidakstabilan yang cuba diwujudkan oleh kuasa-kuasa Barat itu pula seolah-olah disokong oleh negara-negara lain seperti Turki yang selama ini mempunyai hubungan dagang dengan Israel yang turut mencetuskan peperangan di Asia Barat.

"Kalau kita lihat dalam polisinya, Erdogan baru sahaja cuba untuk mengehadkan eksportnya ke Israel.

"Selama dalam tempoh perang berlaku, Turki yang dikatakan lantang membantah Netanyahu sebenarnya secara senyap masih lagi meneruskan usaha eksport barang tertentu ke Israel.

"Jadi dalam hal ini, sebenarnya kalau kita lihat, banyak negara sudah diikat kaki dan tangan untuk bertindak dalam ruang strategik yang ada," katanya.

Usaha mengekalkan hegemoni akan diteruskan oleh Barat biarpun ia mendapat tentangan dari rakyat mereka sendiri.

Apa sahaja usaha akan dilakukan bagi memastikan tidak muncul kuasa-kuasa baharu yang boleh menggugat kedudukan Barat, rumusnya.