TAIPEI: Jutawan Taiwan, Terry Gou mengumumkan pelakon drama Netflix, Tammy Lai akan berganding bahu sebagai pasangannya dalam menghadapi pilihan raya negara itu tahun depan.

Pengasas syarikat pembekal Apple, Foxconn tu berkata, pelakon wanita veteran berusia 60 tahun itu akan bertanding sebagai calon Naib Presiden.

Gou, pada bulan lalu mengumumkan hasratnya untuk sebagai calon Bebas.

Dalam sidang media pada Khamis, Guo menggambarkan Lai sebagai "seorang penulis yang cemerlang dan berpengetahuan luas serta mentor spiritual."

"Kami tidak mempunyai beban politik, dan kami sangat prihatin tentang keperluan rakyat," tambah Guo.

Lai pula dalam reaksinya berkata, selama ini pengetahuannya mengenai politik agak terbatas namun, selepas beberapa bertemu dengan Guo: “Saya mendapati bahawa beliau adalah seseorang yang boleh saya bekerjasama kerana beliau sangat menarik".

Lai sebelum ini pernah memegang watak sebagai calon presiden dalam drama popular Taiwan di saluran Netflix "Wave Makers" yang disiarkan awal tahun ini.

Dalam drama berkenaan karakter lakonanya diinspirasikan berdasarkan kisah Presiden Tsai Ing-wen.

Siri tersebut mencetuskan gerakan MeToo di Taiwan awal tahun ini, mencetuskan beberapa dakwaan yang menggoncangkan beberapa industri.

Menurut peraturan pilihan raya Taiwan, Gou perlu mendapatkan 300,000 tanda tangan pengundi menjelang 2 November depan untuk melayakkan diri sebagai calon Bebas.

Suruhanjaya Pilihan Raya Pusat akan menyemak semua tanda tangan itu dan mengumumkan keputusannya pada 14 November depan.

Gou meletakkan jawatan sebagai peneraju Foxconn pada 2019 sementara pada bulan ini pula beliau mengumumkan pengundurannya sebagai anggota lembaga pengarah syarikat tersebut.