PARIS: Pihak berkuasa undang-undang Perancis menahan 176 orang pada Khamis di tengah-tengah bantahan terhadap polis yang menembak mati seorang pemandu syarikat penghantaran berusia 17 tahun di pinggir bandar Paris awal minggu ini.

Ia berlaku ketika pihak berkuasa tempatan di Perancis melaksanakan perintah berkurung waktu malam di wilayah Clamart Neuilly-sur-Marne, Savigny-le-Temple dan Compiegne sehingga Isnin, lapor Agensi Anadolu.

Valerie Pecresse, presiden wilayah Ile-de-France, turut mengumumkan penggantungan perkhidmatan bas dan trem dalam dan sekitar Paris selepas 9 malam hari Khamis bagi melindungi pekerja dan penumpang.

Laurent-Franck Lienard, peguam pegawai polis yang dituduh menembak pemandu itu yang dikenali sebagai Nahel M., berkata mereka akan membantah waran tangkap ke atasnya, sambil menambah anak guamnya bertindak "mematuhi undang-undang."

Nahel ditembak mati oleh pegawai polis di pinggir bandar Nanterre di Paris selepas dia gagal berhenti semasa pemeriksaan lalu lintas.

Kematiannya mencetuskan bantahan di Nanterre, yang membawa kepada pertempuran semalaman antara penunjuk perasaan dan polis.

Pada Khamis, pendakwa raya Perancis berkata pegawai yang membunuh remaja itu telah didakwa ata tuduhan pembunuhan sukarela dan diletakkan dalam tahanan praperbicaraan.

Terdahulu, ketegangan meningkat semasa perarakan peringatan yang diketuai ibu Nahel di Nanterre. Polis Paris melaporkan lebih 6,000 orang menyertai perhimpunan bantahan itu, menurut laporan itu.

Seorang wartawan Anadolu di lapangan berkata polis menggunakan gas pemedih mata untuk menyuraikan penunjuk perasaan, namun tiada kecederaan dilaporkan dalam kalangan peserta.

Menurut Radio France, polis Paris menahan tujuh penunjuk perasaan.

Menteri Dalam Negeri Gerald Darmanin memberitahu pemberita pada Khamis bahawa 40,000 pegawai polis, termasuk 5,000 di Paris, akan dikerahkan di seluruh Perancis Jumaat untuk berhadapan kemungkinan demonstrasi.

Terdahulu hari itu, Darmanin dalam hantarannya di Twitter berkata jumlah tangkapan meningkat kepada 150 berikutan pembunuhan Nahel.

Bantahan turut tercetus di ibu negara Belgium pada Khamis untuk menyokong bantahan di Perancis.

Menurut media tempatan, sekumpulan anak muda mengeluarkan gesaan di media sosial supaya menyokong demonstrasi di Perancis, yang membawa kepada penunjuk perasaan berkumpul di daerah Anneessens yang terletak di tengah-tengah Brussels dan membaling batu, memecahkan tingkap di perhentian bas dan membakar beberapa kenderaan.

Anggota bomba telah dihantar ke kawasan itu, lapor Agensi Anadolu.

Pertembungan juga berlaku antara polis dan penunjuk perasaan di Maurice Lemonnier Boulevard di tengah bandar.

Stesen metro Anneessens ditutup dan kenderaan dilarang daripada memasuki kawasan itu.

Polis dilaporkan menahan kira-kira 10 penunjuk perasaan.

-- BERNAMA