Tempoh berkempen bagi Pilihan Raya Umum (PRU) Singapura berakhir malam tadi.

Setiap parti bertanding mengadakan perhimpunan besar-besaran sebelum hari pengundian esok.

Parti Pekerja (WP) antara parti yang mengadakan himpunan kemuncaknya di Stadium Beduk, di sini. Perhimpunan itu mendapat sambutan baik dari rakyat tempatan yang berpusu-pusu memenuhi stadium berkenaan.

Antara isu yang dibangkitkan dalam ceramah yang diadakan di perhimpunan itu, termasuklah meningkatkan bilangan ahli parlimen pembangkang untuk mengimbangi kerajaan pemerintah.

Seramai 28 calon WP hadir pada rapat umum itu yang dihadiri lebih 10,000 orang.

Tempoh bertenang bermula hari ini, sebelum rakyat ke peti undi bagi memilih parti yang memerintah, esok.

Sementara itu, kalangan pengundi yang ditemui krew Astro AWANI memberikan reaksi pelbagai.

Bagi mereka, kempen yang hangat berlangsung merupakan sesuatu perkembangan yang sihat untuk politik di Republik itu.

Warga Singapura rata-rata, kelantangan suara pembangkang amat penting supaya suara rakyat akan lebih mendapat perhatian kerajaan.

Bagi seorang pengundi Jalan Besar, di sini Michael Yong, beliau menyifatkan kehadiran pembangkang dalam pilihan raya itu penting untuk menjadi 'mata' dan 'telinga' kepada rakyat.

"Lebih banyak parti pembangkang yang bertanding boleh lebih bagus kerana ia memberi lebih suara serta tekanan kepada parti pemerintah bagi beberapa isu yang membabitkan kepentingan rakyat," ujarnya.

Pendapatnya, turut dikongsi seorang pengundi East Coast, Mohamad Ghazali yang percaya, republik itu memerlukan suara pembangkang yang semakin lantang serta ramai.


"Kita perlukan lebih banyak penyertaan pembangkang dalam parlimen, supaya kerajaan sedar mengenai apa yang mereka lakukan sentiasa diperhatikan," katanya.

Perkara itu turut disokong seorang penyokong Parti Buruh, Krishnasamy Balakrishnan yang mengharapkan parti bekenaan akan menjadi pembangkang lebih kuat di parlimen selepas begitu lama sistem politik republik itu dikuasai oleh Parti Tindakan Rakyat (PAP).

"Sudah pasti saya mahu Parti Buruh menang kerana PAP kawal parlimen dan mengawal rakyatnya serta menentukan masa depan mereka.

Kita mahu rakyat yang mencorakkan masa depan mereka sendiri bukan oleh Perdana Menteri PAP. Kita perlu bantu penduduk yang miskin," katanya.

Pilihan raya tahun ini yang bakal diadakan pada 11 September ini diadakan setahun lebih awal daripada tamat penggal pemerintahan, demikian umum Pejabat Perdana Menteri, Lee Hsien Loong pada bulan Ogos.

Penganalisis berkata, parti pemerintah Parti Tindakan Rakyat (PAP), yang diasaskan oleh mendiang ayahnya Lee Kuan Yew, dan sudah memerintah republik itu enam tahun sebelum merdeka pada 1965, mampu meningkatkan prestasinya berbanding pilihan raya lalu.

Pada 2011, PAP menang dengan undi yang mencatatkan kemerosotan selepas orang ramai tidak gembira dengan kos hidup yang meningkat serta soal imigresen.

Isu berkenaan dijangka sekali lagi menjadi tumpuan perdebatan apabila calon dari PAP dan parti pembangkang mula mengadakan siri berkempen nanti.

Pilihan raya umum perlu diadakan sebelum Januari 2017, namun banyak spekulasi di media dan blog politik sebelum ini tarikhnya akan diawalkan.