Pihak polis kepulauan Meranti di Riau berkata kebakaran tanah gambut berlaku berkemungkinan kerana puntung rokok.

"Orang membuang puntung rokok sesuka hati," kata Ketua Pesuruhjaya Kanan polis kepulauan Meranti Zahwani Pandra Arsyad kepada akhbar Tempo.

Beliau menegaskan ini masih dalam siasatan namun berkata mereka tidak menolak sebarang kemungkinan ada orang membuang puntung rokok kerana orang ramai dan juga pekerja kebun yang kerap lintas di kawasan berkenaan.

Zahwani juga berkata bahawa cuaca cerah dan tiupan angin kencang membuat api membara dengan cepat, jadi tidak mungkin ia dilakukan dengan sengaja.

Tambah beliau, jika kebakaran berlaku, ia akan merugikan penduduk tempatan dan juga syarikat PT Nasioal Sagu Prima yang mengusahakan ladung sagu itu.

Sementari itu, laman web Kompas.com melaporkan bahawa pantauan titik api (hotspot) sejak Selasa sehingga Rabu pagi menunjukkan peningkatan.

Ketua Pusat Data, Informasi dan Humas Indonesia, Dr. Sutopo Purwo Nugroho berkata Riau mencatatkan 243 hotspots, angka yang tinggi berbanding Aceh (75) dan Sumut (74).

Menurut beliau, jarak pandang di Riau hanya 1 kilometer manakala pada Selasa, jarak pandang adalah kurang dari 500 meter.