SAXONY: Seorang lelaki Jerman berusia 60 tahun sanggup membiarkan diri sendiri diberi suntikan vaksin COVID-19 sehingga 90 kali tanpa menghiraukan kesan ke atas tubuh badannya.

Lelaki itu, yang identiti tidak didedahkan, mengambil risiko berbuat demikian semata-mata untuk menjual kad vaksinasi kepada mereka yang enggan mengambil suntikan.

Namun perbuatannya berjaya dihidu pihak berkuasa apabila lelaki berkenaan hadir di sebuah pusat vaksinasi di Eilenburg, Saxony, Jerman untuk mengambil suntikan COVID-19 bagi hari kedua berturut-turut.

Agensi berita Jerman, dpa melaporkan, lelaki itu tidak ditahan tetapi sedang disiasat kerana mengeluarkan kad vaksinasi tanpa kebenaran, selain memalsukan dokumen berkaitan.



“Polis telah merampas beberapa kad vaksinasi kosong daripada lelaki tersebut, dan kini sedang membuat persiapan untuk meneruskan prosiding jenayah.

“Dengan mengambil suntikan berkenaan, lelaki itu dengan mudah memperoleh nombor kumpulan vaksin yang sebenar untuk diletakkan ke atas kad tersebut,” menurut laporan itu lagi.

Pada Ahad, agensi pengawalan wabak penyakit negara itu melaporkan 74,053 kes baharu dalam masa sehari, manakala kurang dari seminggu yang lepas, 111,224 kes baharu tercatat.

Secara keseluruhan, Jerman merekodkan jumlah kematian sebanyak 130,029 akibat COVID-19.