JAKARTA: Pemerintah Indonesia kembali membenarkan kegiatan sosio-ekonomi di luar Pulau Jawa dan Bali yang berstatus Pemberlakuan Pembatasan Kegiatan Masyarakat (PPKM) level 3.

Mengikut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), level 3 menunjukkan bagi setiap 100 ribu penduduk kawasan, zon atau wilayah tertentu pada setiap minggu, jumlah jangkitan COVID-19 adalah antara 50 hingga 150 orang selain angka kematian adalah dua hingga lima kes.

Menteri Koordinator Bidang Perekonomian Indonesia, Airlangga Hartarto dalam sidang media menerusi webinar berkata sebanyak 302 kabupaten dan kota di luar Pulau Jawa dan Bali kini berstatus PPKM Level 3.

"Menerusi PPKM Level 3 di luar Jawa-Bali, pemerintah membenarkan kembali sekolah dibuka dengan protokol kesihatan yang ketat dengan kuota maksima (kehadiran pelajar) di kelas hanya 50 peratus.

"Selain itu, rumah-rumah ibadat boleh dibuka dengan maksima 20 orang, pusat-pusat membeli belah dibenarkan dibuka dengan jumlah pengunjung hanya maksima 50 peratus dan beroperasi hingga pukul 8 malam," katanya.

Bagaimanapun, PPKM level 4 dilanjutkan lagi di Pulau Jawa dan Bali bermula hari ini sehingga 16 Ogos ini.

Mengikut WHO, level 4 menunjukkan angka kes positif COVID-19 setiap minggu bagi setiap 100 ribu penduduk lebih daripada 150 kes dan lebih daripada 5 kes kematian.

Mengikut Badan Nasional Pengurusan Bencana Indonesia (BNPB), setakat semalam, jumlah kes positif keseluruhan di Indonesia kini melebihi 3.6 juta kes, dengan jumlah kematian sebanyak 108,571 orang, manakala lebih 440,000 pesakit aktif (sedang dirawat).

-- BERNAMA