SENJATA yang digunakan untuk membunuh bekas Perdana Menteri Jepun, Shinzo Abe mampu dihasilkan dalam masa yang singkat dengan hanya menggunakan bahan seperti kayu dan paip logam.

Memetik laporan Reuters, Pakar Pengurusan Krisis Dan Keganasan Universiti Nihon, Prof Mitsuru Fukuda memberitahu, penghasilan sesebuah senjata dan bom boleh dipelajari menerusi internet.

"Ia boleh dihasilkan dalam dua hingga tiga hari selepas memperoleh bahan-bahan seperti paip," katanya yang menganalisis gambar senjata yang digunakan dalam pembunuhan Abe.

Sementara itu, pengulas berkaitan senjata api, Tetsuya Tsuda berkata, mana-mana individu yang mempunyai pengetahuan asas berkaitan fungsi pistol juga mampu menghasilkan senjata api itu hanya dalam tempoh kurang setengah hari.

Menurut laporan media tempatan, suspek yang melakukan serangan terhadap Abe juga mengakui telah melakukan carian bahan tersebut selain mencari serbuk peledak di internet.

Polis dalam masa sama juga tidak menolak peluru yang digunakan juga berkemungkinan dihasilkan sendiri namun masih giat menjalankan siasatan.

Selain itu, polis turut mendedahkan telah merampas lima jenis senjata api buatan tangan yang dijumpai di rumah suspek.

Hasil penelitian juga mendapati wujud penggunaan wayar elektrikal pada senjata tersebut yang mempunyai elemen tembakan elektrik.