BANGKOK: Orang yang datang dan beratur dalam barisan panjang kini kembali kelihatan di Lapangan Terbang Antarabangsa Suvarnabhumi di Bangkok, sejak lama ia sepi tanpa pengembara.

Namun, barisan panjuang itu bukanlah mereka yang hendak mendaftar masuk untuk menaiki pesawat, namun untuk mendapatkan suntikan vaksin COVID-19, lapor Reuters.

Sepanjang minggu ini, ruang daftar masuk di lapangan terbang itu ditukar menjadi pusat imunisasi, sebagai sebahagian daripada usaha mempercepat program vaksinasi di negara itu.

Meja dan kerusi ditempatkan di hadapan kaunter daftar masuk, dan kemudian pekerja imigresen serta kru kabin berbaris untuk mendapatkan vaksin. Setiap hari dianggarkan lebih 1,000 orang menjalani proses vaksinasi itu.

Program imunisasi di lapangan terbang itu mengembalikan semula ‘nyawa’ pada lapangan terbang Suvarnabhumi, yang sebelum ini mengalami tamparan hebat apabila jumlah penumpang dan kesibukan trafik udara berkurangan dengan ketara.

Pada masa yang sama, peraturan kemasukan penerbangan antarabangsa juga semakin diperketatkan.



Pada tahun 2019, sebelum kedatangan pandemik, Thailand menerima hampir 40 juta pelancong yang kebanyakannya tiba menerusi pintu masuk utama iaitu Suvarnabhumi. Bagaimanapun, pada Mac lalu, Negara Gajah Putih itu hanya mencatatkan sejumlah 6,737 pelawat.

Petugas lapangan terbang, Siwaporn Singkhrut, adalah antara yang terawal daripada lebih 30,000 orang yang sedia menerima vaksin di lapangan terbang itu.

Dia berpendapat masih ada banyak ruang di tempat itu boleh digunakan untuk meluaskan perkhidmatan imunisasi berkenaan kepada orang awam.

"Sekarang ini, hanya sebahagian kecil lapangan terbang ini beroperasi. Adalah lebih baik jika ia dibuka sepenuhnya kepada umum supaya lebih ramai orang boleh datang dan divaksinasi,” ujarnya.

Selepas setahun mengalami penularan pada tahap sederhana, Thailand kini berdepan cabaran penularan terbesar dan terpantas, dengan mencatatkan kes yang berganda sejak awal April, dengan 61,699 kes dan 178 kematian.