BEIJING: Setiausaha Perbendaharaan Amerika Syarikat (AS), Janet Yellen mengadakan perbincangan dengan Perdana Menteri China, Li Qiang di Beijing pada Jumaat, lapor Agensi Berita Jerman (dpa).

Menurut teks ucapan yang dikeluarkan oleh Perbendaharaan AS pada Jumaat, Yellen berkata, matlamat utama hubungan negara itu dengan China adalah "persaingan ekonomi yang sihat".

"Dalam keadaan tertentu, perlu meneruskan tindakan bersasar untuk melindungi keselamatan negara dan kami mungkin tidak mencapai persepakatan mengenainya.

"Namun, kita tidak seharusnya membiarkan sebarang perselisihan faham yang boleh mencetuskan salah faham yang akan memburukkan hubungan ekonomi dan kewangan dua hala kita," menurut teks itu.

Terdahulu, beliau mengadakan perbincangan tidak rasmi dengan bekas Naib Perdana Menteri, Liu He dan Ketua Bank Pusat, China Yi Gang.

Yellen berada di Beijing untuk lawatan empat hari, di tengah-tengah ketegangan hubungan AS-China berikutan pelbagai isu, termasuk sokongan China untuk perang Rusia di Ukraine, isu Taiwan dan pertikaian perdagangan.- BERNAMA