Kedutaan Turki di sini berkata polis sedang menjalankan siasatan rapi untuk mengenal pasti penyerang Lapangan Terbang Istanbul, walaupun terdapat tanda-tanda bahawa pengganas Daesh bertanggungjawab dalam serangan itu, yang mengakibatkan 41 orang terbunuh dan banyak yang lain cedera.

Dalam kenyataan kepada Bernama di sini hari ini, kedutaan itu berkata menurut para pegawai, tiga pengebom bunuh diri tiba di lapangan terbang itu dengan teksi, lalu melepaskan tembakan dengan rifel AK 47 sebelum meletupkan diri mereka pada Selasa malam.

Meja krisis ditubuhkan sejurus selepas serangan itu atas arahan Perdana Menteri Binali Yildirim dan langkah keselamatan diperketatkan berikutan serangan itu, katanya.

Bagaimanapun, menurut kedutaan itu, sebelum ini tidak wujud kelonggaran kawalan keselamatan di lapangan terbang berkenaan seperti yang dinyatakan perdana menteri Turki sendiri.

Kedutaan itu juga menghargai sokongan Malaysia kepada Turki dalam memerangi keganasan.

"Kami mengutuk sekeras-kerasnya serangan keji pengganas ini. Bagaimanapun, kami mendapat penawar dan kekuatan apabila melihat perpaduan yang disuarakan negara sahabat dan negara bersaudara seperti Malaysia," kata kedutaan itu, sambil menegaskan bahawa Turki berazam untuk terus memerangi keganasan.

"Serangan seperti ini menunjukkan bahawa keganasan merupakan ancaman global yang membahayakan semua negara di dunia dan oleh itu, langkah untuk memeranginya perlu dilakukan secara global dan jelas sekali, tiada negara yang kebal daripada ancaman keganasan

"Jangan sekali-kali kita biarkan pengganas menjadikan hubungan antara manusia dengan manusia, budaya dengan budaya dalam kalangan rakyat negara kita sebagai tebusan. Sekiranya kita mengalah kepada keganasan dan tidak menjalani kehidupan seperti biasa, itulah sebenarnya apa yang ingin diwujudkan oleh pertubuhan pengganas. Kita tidak boleh biarkan pengganas menentukan cara untuk kita menjalani kehidupan," kata kedutaan itu.

Kedutaan itu juga berkata lapangan terbang berkenaan kembali beroperasi seperti biasa sejurus selepas serangan itu.