SINGAPURA:Singapura bakal membuka pintu antarabangsanya kepada pelawat asing menerusi “travel bubble” atau gelembung perjalanan yang terhad kepada individu berprofil tinggi seperti pegawai kerajaan, ahli perniagaan atau individu yang mempunyai nilai terhadap ekonomi negara tersebut.

Singapura mula menutup pintunya sepanjang tahun 2020 bagi mengawal penularan COVID-19 di dalam negara, namun dijangka akan mula dibuka semula bermula Januari depan.

Kelonggaran itu antara usaha untuk mendedahkan Singapura kepada pelawat asing sebelum lawatan mereka ke republik itu sempena persidangan Forum Ekonomi Dunia (WEF) yang dijangkakan diadakan pada 13 hingga 16 Mei 2021.

WEF yang merupakan acara tahunan sebelum ini diadakan di resort sukan ski di Davos, Switzerland, namun ditukarkan ke Singapura susulan kebimbangan terhadap penularan virus COVID-19.

Dalam pada itu, pelawat dari luar negara akan sentiasa disaring, selain tidak dibenarkan keluar dari 'gelebung' berkenaan dan hanya lima orang dibenarkan berada di dalam fasiliti pada satu-satu masa.