SINGAPURA: Agensi kerajaan Singapura telah melaksanakan langkah untuk mengurangkan kesan jerebu ketika Indeks Piawaian Pencemaran 24 jam (24 jam PSI) merekodkan bacaan "Tidak Sihat" hari ini.

Pasukan Petugas Jerebu (HTF) antara agensi kerajaan yang diketuai oleh Agensi Alam Sekitar Kebangsaan (NEA) memaklumkan PSI 24 pertama kali dalam kategori julat Tidak Sihat (24 jam PSI >100) pada 7 pagi di wilayah timur.

"Ini diikuti dengan wilayah tengah menunjukkan bacaan Tidak Sihat pada 11 pagi," menurut kemas kini terbaharunya yang disiarkan di laman sesawang NEA.

Agensi HTF yang bersidang pagi ini telah melancarkan pelan tindakan dan amaran berjaga-jaga bagi melindungi kesihatan dan kesejahteraan orang ramai.

HTF berkata NEA akan mula mengeluarkan nasihat jerebu setiap hari mulai petang ini (Sabtu) merangkumi ramalan PSI 24 jam, yang boleh digunakan oleh orang ramai dalam merancang aktiviti mereka untuk tempoh 24 jam akan datang.

Secara umumnya, HTF menjelaskan individu sihat yang terpaksa berada di luar rumah selama beberapa jam mungkin perlu memakai pelitup muka N95 bagi mengurangkan pendedahan apabila kualiti udara yang diramalkan berada dalam julat Berbahaya (PSI >300).

Orang yang terdedah dinasihatkan untuk mengelak atau meminimumkan aktiviti luar apabila kualiti udara merekodkan bacaan Sangat Tidak Sihat (PSI >200).

Warga emas, wanita hamil dan mereka yang mengalami masalah paru-paru atau jantung yang teruk dan mengalami kesukaran bernafas semasa berehat atau semasa melakukan senaman harus berunding dengan doktor mengenai pemakaian pelitup muka N95, kata pasukan petugas itu.

Bagi pengguna jalan raya, Penguasa Pengangkutan Darat (LTA) telah memaklumkan untuk memandu dengan berhati-hati dan menghidupkan lampu depan apabila jarak penglihatan rendah melalui papan tanda elektronik Sistem Pemantauan dan Nasihat Lebuhraya (EMAS).

-- BERNAMA