NEW DELHI: Presiden Sri Lanka Ranil Wickremesinghe berkata kerajaannya mahu mengembalikan ekonominya ke landasan yang betul untuk tempoh jangka panjang selepas menerima bantuan daripada Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF).

IMF pada Isnin berkata lembaga eksekutifnya meluluskan pakej bantuan empat tahun berjumlah kira-kira AS$3 bilion bagi membantu Sri Lanka pulih daripada krisis ekonominya.

Sri Lanka akan segera menerima pengeluaran awal sebanyak AS$330 juta menerusi kemudahan Dana Lanjutan (EFF), kata IMF.

Perjanjian itu membuka pintu kepada negara berkenaan untuk mendapatkan lebih banyak pembiayaan daripada agensi seperti Bank Pembangunan Asia dan Bank Dunia.

"Sri Lanka berhadapan krisis ekonomi yang teruk akibat kesilapan dasar lalu selain kejutan ekonomi. Kami sangat bimbang tentang kesan krisis ke atas rakyat Sri Lanka, khususnya golongan miskin dan mudah terjejas serta kos ekonomi akibat kelewatan negara memperoleh akses kepada pembiayaan luar," menurut kenyataan IMF.

Sambil menyambut baik perjanjian itu, presiden Sri Lanka berkata ia akan membolehkan negaranya mengakses pembiayaan sehingga AS$7 bilion daripada IMF serta institusi kewangan antarabangsa lain.

"Kami mahu mengembalikan ekonomi ke landasannya dalam tempoh jangka panjang melalui pengurusan fiskal yang berhemat dan agenda pembaharuan kami.

"Program IMF penting untuk meningkatkan kedudukan Sri Lanka dan akses kepada pasaran modal antarabangsa yang akan menunjukkan bahawa Sri Lanka sekali lagi merupakan sebuah negara yang menarik kepada bakat, pelabur dan pelancong," kata Wickremesinghe.

Sri Lanka kini berdepan krisis ekonomi terburuk dalam tempoh 75 tahun dan gagal membayar hutang asingnya.

-- BERNAMA