TEHRAN: Menteri Luar Iran pada Sabtu berkata Tehran dan Khartoum bersetuju untuk menyambung semula hubungan dua hala dalam masa terdekat, lapor Xinhua.

Hossein Amir-Abdollahian membuat kenyataan itu pada sidang akhbar bersama rakan sejawatannya dari Algeria, Ahmed Attaf di Tehran, lapor Agensi Berita IRNA.

Beliau mengulas mengulas mengenai pertemuan dengan pemangku Menteri Luar Sudan Ali al-Sadiq di luar mesyuarat Biro Penyelaras Pergerakan Negara-Negara Berkecuali (NAM) di Baku, Azberjan, awal minggu ini.

Pertemuan antara dua "diplomat tertinggi" itu adalah yang pertama antara kedua-dua negara sejak Sudan dan Iran memutuskan hubungan diplomatik pada 2016.

Tehran dan Khartoum bersedia untuk bersetuju dengan rangka kerja dan mengambil langkah perlu untuk menyambung semula hubungan diplomatik dan membuka semula kedutaan di ibu negara masing-masing dalam masa terdekat, katanya kepada pemberita.

Pada Khamis, Amir-Abdollahian menulis di Twitter, perbincangan beliau dan al-Sadiq di Baku menyentuh mengenai hal untuk menyambung semula hubungan diplomatik secepat mungkin.

Pada sidang akhbar itu, Menteri Iran itu berkata konflik Sudan menjadi kebimbangan bersama Tehran dan Algeria, kedua-dua negara menggesa kedua-dua puak yang berperang di Sudan meletakjan senjata dan berdialog untuk menyelesaikan konflik.

Sudan memutuskan hubungan diplomatik dengan Iran pada 2016 berikutan tindakan Arab Saudi memutuskan hubungan dengan Tehran pada tahun yang sama.

Arab Saudi memutuskan hubungan diplomatik dengan Iran pada awal 2016 sebagai tindak balas terhadap serangan ke atas misi diplomatik Arab Saudi di Iran selepas kerajaan itu menghukum mati seorang ulama Syiah.

-- BERNAMA