SINGAPURA: Mulai 2024, Singapura akan melaksanakan teknologi pemeriksaan imigresen baharu bermula 2024 yang mana penduduk dan pelawat tidak perlu lagi menunjukkan pasport.

Sebaliknya, penumpang akan menggunakan kod QR di pusat pemeriksaan darat jika melakukan perjalanan dengan kereta atau Sistem Kawalan Sempadan Automatik (ABCS) tanpa sentuhan atau tanpa sentuhan baharu di ruang penumpang.

Pihak Berkuasa Imigresen dan Pusat Pemeriksaan (ICA) berkata pusat pemeriksaan manual di semua petak penumpang akan diganti dengan sebanyak 800 lorong automatik menggunakan ABCS bermula pada suku pertama 2024 bakal tersedia.

Dalam pada itu, lorong ABCS akan menggunakan biometrik untuk semakan. Ini adalah sebahagian daripada konsep pemeriksaan baharu (NCC) ICA yang diumumkan pada 2019.

Pelan transformasi NCC bertujuan untuk proses imigresen dan kastam yang lebih cepat dan selamat.

Pada 2019, sistem itu pernah diuji di Pusat Pemeriksaan Tuas dan Terminal 4 Lapangan Terbang Changi.

Pada fasa pertama pada 2024, pasport akan digantikan dengan kod QR untuk imbasan di kaunter kereta manual. Pelawat akan mengisi profil dan menjana kod QR mereka melalui aplikasi mudah alih MyICA.

Kemudian, mereka boleh mengimbas kod di kaunter dengan bantuan pegawai ICA memadankan imej wajah pengembara dengan data yang diekstrak daripada kod QR.

Pada 2026, laluan APICS akan diperkenalkan di Pusat Pemeriksaan Tuas sebagai sebahagian daripada fasa kedua. Pelawat akan dapat mengimbas kod QR yang dijana dan membentangkan butiran biometrik mereka untuk pengesahan identiti.

Pada 2028, talian ini akan diperkenalkan di Pusat Pemeriksaan Woodlands yang sedang dibina semula.

Pada masa ini, ICA akan bekerjasama dengan Agensi Sains dan Teknologi Pasukan Kebangsaan untuk meningkatkan APICS sebelum merasmikan secara berperingkat di kesemua pusat pemeriksaan darat.