LONDON: Kerajaan asing akan dilarang daripada memiliki akhbar dan majalah berita United Kingdom (UK).

Langkah itu dibuat susulan kebimbangan mengenai potensi pengambilalihan Daily Telegraph dan Spectator oleh kumpulan yang disokong oleh Emiriah Arab Bersatu (UAE).

Parti Buruh telah menyatakan akan menyokong perubahan itu, yang akan menjadi pindaan kepada undang-undang baharu yang dibahaskan minggu depan.

Menurut pihak berkuasa UK, undang-undang itu kelak akan "menyampaikan perlindungan tambahan untuk kebebasan media."

Menteri Penerangan, Lord Parkinson berkata, undang-undang baharu itu akan "menolak penggabungan akhbar dan majalah berita berkala yang melibatkan pemilikan, pengaruh atau kawalan oleh negara asing."

Beliau berkata, kerajaan akan membawa pindaan kepada Rang Undang-undang Pasaran Digital, Persaingan dan Pengguna, yang mempunyai bacaan ketiga minggu depan, yang akan menyekat urus niaga sedemikian.

Ia boleh dikenakan kepada pengambilalihan Kumpulan Media Telegraph jika undang-undang itu diluluskan dengan pantas, saran Lord Parkinson.

Beliau juga mengesahkan larangan pembelian tidak akan dikenakan kepada penyiar.

Dana pelaburan RedBird IMI yang dimiliki 75 peratus oleh pemilik kelab bola sepak Manchester City, Sheikh Mansour, yang juga Timbalan Perdana Menteri dan Naib Presiden UAE berharap untuk mengawal Daily and Sunday Telegraph, bersama-sama majalah Spectator selepas membayar hutang pemiliknya yang terdahulu.

Tetapi sumber yang rapat dengan perkara itu telah memberitahu Editor Perniagaan BBC, Simon Jack tawaran itu nampaknya gagal berikutan tekanan yang semakin meningkat daripada pihak pembangkang.

Pembida lain untuk akhbar itu termasuk taikun dana lindung nilai Sir Paul Marshall yang memiliki GB News, pemilik Daily Mail DMGT dan Rupert Murdoch's News UK.

Dalam perkembangan sama, Baroness Stowell yang juga Pengerusi Jawatankuasa Komunikasi dan Digital dan bekas menteri kabinet Konservatif telah mengetuai seruan merentas parti untuk menghalang kuasa asing memperoleh organisasi media berita UK.

Dalam seruan kepada rakan-rakan politiknya, beliau memberitahu: "Kita tidak boleh mengabaikan kepercayaan orang ramai terhadap berita, Parlimen dan kelas politik telah jatuh dengan ketara dalam beberapa tahun kebelakangan ini.

"Membenarkan kerajaan asing memiliki bahagian kritikal dan sensitif negara kita akan merosakkan keyakinan orang ramai terhadap kita semua jika ia dibenarkan berlaku."

Lord Parkinson berkata, kerajaan sebaliknya berharap untuk membuat perubahan pada peringkat seterusnya rang undang-undang.

Menjelaskan bagaimana ia mungkin berfungsi, beliau berkata: "Setiausaha Negara akan diwajibkan merujuk kes penggabungan media kepada Pihak Berkuasa Persaingan dan Pasaran melalui notis campur tangan negara asing baharu di mana dia mempunyai alasan munasabah untuk mempercayai bahawa penggabungan melibatkan akhbar UK atau majalah berita telah memberi atau akan memberikan negara atau badan asing yang berkaitan dengan negara asing, pemilikan, pengaruh atau kawalan.

"Pihak Berkuasa Persaingan dan Pasaran akan bertanggungjawab untuk menyiasat kemungkinan penggabungan dan jika ia membuat kesimpulan bahawa penggabungan itu telah mengakibatkan atau akan mengakibatkan pemilikan, pengaruh atau kawalan negara asing ke atas perusahaan akhbar, Setiausaha Negara akan dikehendaki untuk membuat perintah menyekat atau membatalkan penggabungan." - Agensi