NEW YORK : Syarikat farmaseutikal Moderna menyatakan vaksin COVID-19 dihasilkannya menunjukkan perlindungan yang kuat terhadap virus itu enam bulan selepas seseorang individu mendapat suntikan keduanya.

Kadar keberkesanan juga menunjukkan lebih daripada 90 peratus terhadap semua kes COVID-19 dan lebih 95 peratus terhadap pesakit yang parah.

Pembuat vaksin itu berkata, kemaskini enam bulan daripada kajian akhir vaksin menunjukkan keberkesanannya tetap konsisten dengan kemaskini sebelum ini.

Moderna juga menyatakan telah bermula menguji versi baharu vaksin mensasarkan varian baharu COVID-19 yang pertama kali dikesan di Afrika Selatan dan dikenali sebagai B.1.351.

Jelalsnya, kedua-dua versi vaksin itu sedang diuji termasuk vaksin multivalen yang menggabungkan vaksin baharu dirancang dengan sebelumnya.

Syarikat itu pada bulan Mac mula menguji tiga pendekatan untuk meningkatkan keberkesanan vaksin bagi melindungi daripada varian baharu.

Vaksin Moderna diluluskan untuk penggunaan di lebih dari 40 negara.

Moderna menggunakan teknologi messenger RNA (mRNA), yang mengandungi petunjuk untuk sel manusia membuat protein yang meniru bahagian daripada virus COVID-19.

Arahan tersebut mendorong sistem kekebalan tubuh untuk bertindak menghasilkan tindak balas pelindung, tetapi tidak ada virus sebenar yang terkandung dalam vaksin.

Syarikat yang berpangkalan di Cambridge, Massachusetts itu berkata, pihaknya telah memberikan sekitar 132 juta dos di seluruh dunia termasuk 117 juta dos di Amerika Syarikat.