VOLKSWAGEN turut ikuti Tesla Inc dalam pasaran auto terbesar dunia apabila syarikat Jerman itu melancarkan dua model kenderaan utiliti sukan (SUV) ID.4 elektrik di China pada Selasa.

Model ID.4 CROZZ merupakan hasil kolaborasi Volkswagen dengan Kumpulan FAW, sementara model ID.4 X pula hasil kolaborasi bersama SAIG Motor.

Pelancaran kedua-dua model itu merupakan langkah signifikan bagi Volkwagen dalam menghasilkan kenderaan elektrik di pasaran China selain Tesla dan Nio Inc.

Harga bagi SUV Volkswagen yang lebih besar berbanding Model 3 Sedan Tesla buatan China adalah kurang 250,000 yuan (RM155,620) selepas subsidi kerajaan manakala harga Model 3 Sedan adalah 249,900 yuan selepas subsidi.

Model ID.4 mempunyai jarak pemanduan 400 kilometer dan disertakan dengan penambahbaikan perisai over-the-air (OTA), kata eksekutif Volkswagen kepada Reuters.

Volkswagen bakal mengeluarkan lapan kenderaan ID elektrik di China pada 2023, kata Menurut Ketua China Stephan Woellenstein.

Jualan bagi kenderaan elektrik, hibrid dan kuasa hidrogen di China akan melihat peningkatan sebanyak 20 peratus dalam jualan pada 2025 berbanding hanya 5 peratus pada 2020, lapor dewan negara, pada Isnin.