DISCOVERY Networks Asia Pacific (DNAP) mempelawa penerbit filem dan syarikat penerbitan bebas menyertai kursus tiga hari, 'Jumpcut Asia', dari 16 hingga 18 Disember.

"Mulai hari ini hingga 4 Disember, penerbit filem dan syarikat penerbitan dari Asia Tenggara dipelawa mengemukakan idea asli untuk filem yang mengabadikan intipati Asia Tenggara melalui laman sesawang Jumpcut Asia.

"Pakar industri, termasuk penerbit dokumentari yang memenangi Oscar, Nicholas Reed, akan berkongsi pengalamannya dalam pembangunan pic, apa yang perlu ada untuk menghasilkan cerita yang menarik dan cara untuk memikat perhatian," kata Ketua Produk, DNAP Asia Tenggara Charmaine Kwan dalam kenyataan hari ini.

Beliau berkata pemohon yang disenarai pendek akan mara ke peringkat pic dan pemenang pula akan menghasilkan filem pendek serta mendapat pembiayaan penuh, di samping bimbingan penerbitan daripada DNAP.

Di samping itu, filem yang mereka hasilkan pula akan ditayang kepada berjuta-juta penonton melalui DNAP dan platform digital Viddsee tahun depan.

Beliau berkata kursus itu bertujuan menghimpunkan penerbit filem yang bercita-cita tinggi melalui amalan terbaik DNAP dalam menghasilkan kandungan bagi penyiar global, yang merentasi platform linear dan digital.

-- BERNAMA