KEHEBATAN seniman agung, Tan Sri P.Ramlee tidak perlu dipertikaikan lagi, malah hingga ke hari ini tidak ada yang mampu mengganti sosok istimewa ini.

Filem-filem yang beliau hasilkan masih menjadi tontonan hingga ke hari ini, baik di Malaysia atau Singapura.

Babak-babak lucu dalam filemnya terus menjadi bahan yang menghiburkan biarpun telah banyak kali menontonnya.

Begitu juga dengan lagu-lagu ciptaannya, ia tidak hanya memenuhi halwa telinga tetapi tetapi turut menyentuh hati.

Kerana sumbangan luar biasa P.Ramlee dalam dunia filem dan muzik di Malaysia dan Singapura, sebuah syarikat penerbitan yang berpengkalan di Malaysia dan Singapura, Inkhouse Pictures Sdn Bhd (Malaysia) dan Inkhouse Media Pte Ltd (Singapura) akan menerbitkan sebuah biopik P.Ramlee.

Menurut Pengarah Urusan Inkhouse, Datuk Khairul Anwar Salleh, biopik bertajuk 'P. Ramlee - Jeritan Batinku', akan meneroka aspek tersembunyi kehidupan P. Ramlee, menyelami perjuangan peribadi dan kejayaannya.

"Lima puluh tahun selepas kematiannya, beliau kekal sebagai ikon yang berkekalan, dihormati kerana bakatnya yang besar dan impak abadi filemnya.

"Diangkat sebagai ikon budaya, P. Ramlee merupakan penghibur berbakat yang menawan hati penonton dengan kehebatan lakonan, pengarahan, nyanyian, dan penulisan lagu.

"Komedinya yang tiada tandingan dan kebolehannya untuk berhubung dengan orang ramai meninggalkan kesan yang tidak dapat dihapuskan di kedua-dua pawagam dan muzik Malaysia dan Singapura.

"'P.Ramlee - Jeritan Batinku' akan mendedahkan lelaki di sebalik lagenda itu," katanya dalam satu kenyataan.

"'P.Ramlee - Jeritan Batinku' merupakan naskhah yang ditulis dan diarahkan oleh Adlin Aman Ramlie.

"Filem ini akan menjejaki perjalanan luar biasa P. Ramlee dari permulaannya yang sederhana hingga kebangkitan luar biasa sebagai khazanah negara.

"P. Ramlee adalah seorang berwawasan sejati yang menentang sempadan dan mentakrifkan semula hiburan di Singapura dan Malaysia.

"Dengan biopik ini, kami menyasarkan untuk mengangkat intipati lelaki yang luar biasa ini dan mempamerkan warisannya yang kekal," katanya lagi.

Mengulas biopik ini, Adlin Aman Ramlee pula menjelaskan, ia akan mendedahkan sisi lain kehidupan P.Ramlee yang tidak diketahui ramai.

"Kami ingin mempersembahkan P. Ramlee yang tidak pernah kita ketahui," kata Adlin, "seorang yang berani, mencabar, dan sangat manusiawi."

"'P.Ramlee - Jeritan Batinku' menjadi sebahagian dari misi Inkhouse untuk menghasilkan kandungan yang bukan sahaja akan memikat penonton tempatan, malah antarabangsa," katanya lagi.