PENYANYI Once Mekel mengakui hubungannya dengan pengasas Dewa 19, Ahmad Dhani berada dalam keadaan baik.

Hubungan Dhani dan Once pernah renggang selepas dia dilarang membawa lagu ciptaan komposer tersebut dalam persembahan solo sekitar tahun lalu.

Hal itu terkait dengan soal royalti terhadap karya yang dinyanyikan pada sesebuah konsert.

“Sejujurnya sudah lama tidak jumpa tapi hubungan kami baik,” jawab Once sewaktu ditemui media di Hotel Grand Hyatt, Kuala Lumpur.

Once hadir ke ibu kota sempena mempromosikan konsert sulung yang menampilkan dirinya bersama Marcell dan Bams Samsons yang diberi nama Trio Terhebat Vol. 1 pada 4 Mei 2024 di Kuala Lumpur Convention Centre.

Bercakap mengenai rendisi lagu yang akan dibawakan pada konsert tersebut, Once memberitahu akan membawa hit daripada album solo miliknya.

Dia tidak berniat untuk membawakan lagu-lagu hit yang pernah membuat dirinya masyhur bersama Dewa 19.

“Saya tidak akan membawakan lagu Dewa 19 pada Trio Terhebat Vol. 1. Keputusan ini adalah keputusan peribadi setelah permintaan dari dia (Dhani) untuk saya tidak dibenarkan mendendangkan lagu dari Dewa 19 meski secara tertulis (kontrak) saya boleh berbuat demikian (menyanyi lagu Dewa 19),” ujar Once.

Justeru Once, 53, mengumumkan beberapa judul lagu yang akan disampaikan pada malam konsert yang dibawa oleh Icon Entertainment tersebut.

“Saya belum tahu berapa banyak lagu yang akan dipersembahkan tapi yang pasti saya akan melakukan persembahan bersama pemuzik dari Marcell dan anggota kumpulan Bams.

“Tapi tentu akan saya bawakan lagu yang dikenal banyak peminat di Malaysia seperti Dealova, Ku Cinta Kau Apa Adanya dan Matilah Kau,” katanya.

Meski demikian Once yang bertanding dalam pilihan raya terkini Indonesia akur sekiranya ramai peminat mahu dia membawakan lagu hit dari Dewa 19.

“Saya tidak ada keberatan, (menyanyi lagu Dewa 19) tapi tanya kepada penganjur ya nanti,” katanya lagi. -Gempak