PASKAL The Movie berjaya membuka mata anak muda untuk menceburi bidang pertahanan negara.

Demikian kata, Pengarah Filem Paskal The Movie, Adrian Teh apabila diajukan soalan mengenai impak positif yang diterima melalui tayangan PASKAL pada September lalu.

“Filem ini sendiri memberi kesedaran kepada segenap lapisan masyarakat untuk menghargai jasa dan pengorbanan para pejuang negara,” katanya di Majlis Penghargaan PASKAL The Movie, baru-baru ini.

Majlis Penghargaan PASKAL The Movie diadakan pada hari Rabu, 28 November 2018 sebagai penghargaan kepada para pelakon dan krew filem tersebut atas kejayaan mereka dalam meraih RM 30 juta sepanjang tayangan tersebut disamping membuka minda masyarakat mengenai jasa dan pengorbanan prajurit negara terhadap tanah air.

Turut hadir pada majlis tersebut, Pemangku Ketua Pegawai Eksekutif Astro, Henry Tan dan Naib Presiden dan Ketua Bahagian Melayu dan Nusantara Kandungan Astro, Datuk Khairul Anwar Salleh.


Filem PASKAL The Movie diarahkan oleh Adrian Teh dan diterbitkan oleh Asian Tropical Films, GSC, Multimedia Entertainment, Granatum Ventures dan Astro Shaw.

PASKAL The Movie berkisarkan mengenai kisah kejayaan anggota elit Pasukan Khas Laut (PASKAL), Tentera Laut Diraja Malaysia dalam Misi Pengaman PBB di Angola pada 1998 dan misi merampas kapal dagang daripada lanun Somalia di Teluk Aden pada 2011.

Diinspirasikan dari kisah benar, filem ini dibintangi oleh Hairul Azreen, Ammar Alfian, Hafizul Kamal, Taufiq Hanafi, Gambit Saifullah, Theeban G, Henley Hii, Jasmine Suraya Chin dan ramai lagi.

Dalam pada itu, ketika berucap pada Majlis Penghargaan PASKAL The Movie, Panglima Tentera Laut, Laksamana Tan Sri Ahmad Kamarulzaman Ahmad Badaruddin berharap agar filem ini dijadikan sebagai asas dalam menarik lebih ramai minat belia untuk menyertai dalam bidang pertahanan negara.

Katanya, filem itu sememangnya memberi penghargaan kepada tentera laut dan meningkatkan nilai patriotisme dalam kalangan masyarakat di negara kita.

Selain itu, watak utama filem tersebut,Hairul Azreen pula berharap seluruh anak muda di Malaysia menjadikan filem ini sebagai pemangkin semangat untuk menyertai bidang kententeraan dan pertahanan negara.

“Saya juga menyarankan kepada adik-adik semua yang bercita-cita untuk menjadi tentera agar teruskan niat tersebut kerana kita memerlukan pejuang-pejuang seperti anda,’’ katanya ketika ditemui Astro AWANI.

PASKAL The Movie sudah mula ditayangkan di Astro First dan penonton dapat memuat turun filem tersebut untuk tontonan bersama seisi keluarga.