SYARIKAT pemilik Barnum & Bailey Circus, yang sudah bertahun-tahun dikenali dengan slogan ‘Greatest Show On Earth’, telah memfailkan saman ke atas penyanyi Kid Rock kerana menggunakan slogan yang sama tanpa izin.

Syarikat produksi pertunjukan sarkas dan hak intelek bersekutu, Feld Entertainment, dalam saman yang difailkan pada Jumaat itu berkata, Kid Rock atau nama sebenarnya Robert Ritchie serta Live Nation Entertainment telah mencabul tanda dagang tersebut apabila slogan itu digunakan untuk nama konsert jelajah penyanyi berkenaan.

Syarikat tersebut yang memfailkan saman itu di mahkamah di Tampa, antara lain turut menuntut ganti rugi atas pencabulan dan mencemar tanda dagang, persaingan yang tidak adil, dan kerosakan reputasi perniagaan.

Tindakan undang-undang itu juga adalah untuk melarang penggunaan slogan itu dalam konsert dan barang cenderamata Kid Rock.

"Kami memberi izin dan lesen kepada ‘Ringling Bros and The Greatest Show On Earth’, tetapi Kid Rock bukan salah seorang daripadanya,” kata satu kenyataan oleh pihak guaman Feld.

Wakil daripada pihak Kid Rock dan Live Nation pada Sabtu masih belum memberi maklum balas tentang perkara itu.

Syarikat itu juga berkata, mereka telah menghubungi Kid Rock dan Live Nation berkali-kali untuk memberitahu bahawa mereka tidak boleh menggunakan slogan tersebut, namun tidak diendahkan.