KUALA LUMPUR: Bukan sedikit cabaran yang dihadapi kru filem Tamil tempatan, Naam Katra Isai, yang terpaksa 'berjuang' kira-kira 10 tahun sebelum membawa karya mereka untuk tontonan umum.

Ia ditambah lagi dengan dugaan yang melanda di seluruh dunia pada 2020 akibat pandemik.

Namun, berkat kesabaran, filem Naam Katra Isai yang membawa maksud 'muzik yang kita pelajari' akhirnya diluluskan Lembaga Penapis Filem (LPF) setelah 14 kali perubahan dibuat kepada versi asal.

Ini termasuk beberapa babak yang memaparkan aksi pergaduhan yang dijadikan sebagai adegan dalam trailer serta beberapa perubahan lain.









Filem Naam Katra Isai ini mengisahkan perjalanan hidup serta kesengsaraan yang terpaksa ditempuh penggubah muzik dan penulis lirik lagu, serta berlapis dengan cerita sinema tempatan.

Pastinya, filem ini bukan sekadar hiburan sebaliknya terdapat mesej tersirat yang membuka mata penonton kepada realiti dunia hiburan tanah air yang sebenar.

Mungkin tidak keterlaluan sekiranya dikatakan filem ini diadaptasi atau mendapat inspirasi daripada peristiwa benar yang terpaksa didepani anak-anak seni tempatan.

Menariknya, Naam Katra Isai ini turut mengangkat tema kasih sayang dan ikatan kekeluargaan antara kaum. 

Meskipun sudah 10 tahun filem ini  mula dibikin namun tema dan naratifnya masih lagi segar tanpa 'mencacatkan' realiti semasa.

Filem itu diperkuatkan dengan gandingan barisan pelakon seperti T. Danesh Kumar yang dikenali sebagai Saresh D7 (yang juga pengarah filem ini), Yuvaraj Krishnasamy, Alvin Martin, Kaameshaa Ravindran dan Irfan Zaini.

Sekiranya filem ini ditayangkan lebih awal,  ia sepatutnya menjadi filem tamil pertama kepada artis Oh My English, Kaameshaa dan Irfan.

Selain itu, melihat lawak bersahaja Alvin Martin bukan sahaja akan membuatkan penonton kering gusi malah menjadi highlight kepada filem ini.

Jadi apa tunggu lagi, ayuh beri sokongan kepada filem tempatan yang kini sedang ditayangkan di pawagam!