HARI ini akan bermula minggu kelima untuk MPL-MY S8 dan pastinya yang menjadi perhatian adalah meta apa yang bakal digunakan.

Kali ini penulis mendapatkan pandangan dari Uncle Chikanook mengenai meta yang digunakan oleh pasukan yang berentap dalam MPL-MY S8.

Antara meta menjadi tumpuan adalah Support Healing, Meta Dua Tank, Marksman dan Assasin sebagai support, Fighter Jungler dan Meta Dua Mage.

Meta ini dilihat mampu memberi impak pada perlawanan dengan taktikal dan pemilihan hero yang tepat.

Lima Meta Tumpuan

Support Healing

Hero sokongan sangat sesuai untuk membantu rakan sepasukan tetap hidup dalam keadaan genting, terutama pada akhir permainan. Satu kematian, terutama pada akhir permainan, boleh membawa hasil yang drastik.

Mathilda adalah salah satu hero sokongan yang menakutkan yang akan membuat pasukannya boleh melakukan ‘push’ sambil melakukan kerosakan. Kemahiran Mathilda yang paling menonjol adalah Guiding Wind. Apabila diaktifkan, hero lain akan menerima 70% perisai Mathilda.

Kredit :  MLBB

Mereka juga akan mendapat kemahiran bonus yang membolehkan mereka ke posisi Mathilda dan kedua-duanya akan diberikan dengan 25% Speed ​​Movement selama 3 saat.

Ini adalah kemampuannya yang mempunyai potensi yang tidak berkesudahan – dari alat ganking hingga menyelamatkan anda. Guiding Wind daripada Mathilda sangat menjengkelkan ketika harus menghadapinya kerana kemahirannya berpunca dari dia bergerak. Semakin dia bergerak, semakin kuat. Pasifnya meningkat dan stack lebih banyak ketika dia bergerak dengan kemahiran yang diaktifkan.

Meta Dua Tank

Penggunaan dua tank dilihat sangat padu seperti Hero Barats, Tigreal, Gloo dan hero tank lain.

Pengunaan dua hero tank di late game sangat dibenci pihak lawan kerana pertahanan mereka sangat sukar ditembusi.

Dengan crowd control dimiliki Tigreal sangat berguna pada ‘team fight’. -eGG Network


Penggunaan dua tank dilihat sangat padu seperti Hero Barats, Tigreal, Gloo dan hero tank lain. -eGG Network

Dengan crowd control dimiliki Tigreal, sangat berguna pada team fight. Jika digabungkan dengan hero yang mempunyai high damage seperti Aurora.

Seperti Tigreal, hero Gloo juga sangat kuat apabila mengunakan ultimate skill pada pihak musuh dan tidak boleh terselamat.

Marksman dan Assassin jadi Support

Trend terkini hero assassin dan marksman adalah yang mempunyai skill atau damage output yang boleh menewaskan musuh dalam sekelip mata, seperti Betrix, Ling dan juga Saber.

Benedetta ialah pahlawan serba boleh yang mempunyai kebolehan yang hebat, mulai dari kerosakan yang tinggi, pergerakan cepat, dan gerakan yang membuatnya sangat lincah.

Trend terkini hero assasin dan marksman yang mempunyai skill atau damage output yang boleh menewaskan musuh dalam sekelip mata. -eGG Network


Benedetta juga dapat digunakan sebagai Pahlawan split-push yang mampu membersihkan pelayan dengan cepat. -eGG Network

Sebagai assassin, Benedetta adalah salah satu assassin terkuat. Secara amnya, Benedetta ditugaskan untuk menyasarkan garis belakang pasukan musuh ketika pertarungan pasukan berlaku untuk menyasar inti pahlawan musuh.

Benedetta juga dapat digunakan sebagai pahlawan split-push yang mampu membersihkan pelayan dengan cepat. Semasa melakukan perpecahan, Benedetta juga sangat sulit untuk ditangkap, kerana memiliki keterampilan – Final Blow yang membuatnya cukup mudah untuk melepaskan diri.

Fighter Jungler

Hero fighter yang sangat menakutkan pihak lawan antaranya Chou, Jawhead, Paquito, X-borg dan Roger.

Anda boleh mengatakan gaya permainan Paquito adalah mengenai menumbuk musuh dan mengambil beberapa langkah ke belakang sebelum musuh dapat membalas.

Hero ini mempunyai semua kesinambungan yang dia perlukan untuk bertahan dalam pertempuran dan dapat bertindak sebagai pasukan yang terlibat untuk memulakan pertarungan tanpa perlu bimbang untuk mendapatkan satu tembakan oleh Mages atau Assassins.

Hero fighter yang sangat menakutkan pihak lawan antaranya Chou, Jawhead, Paquito, X-borg dan Roger. -eGG Network



Anda boleh mengatakan gaya permainan Paquito adalah mengenai menumbuk musuh dan mengambil beberapa langkah ke belakang sebelum musuh dapat membalas. -eGG Network


Pemain boleh membina Warrior Boots, Bloodlust Axe, War Ax, Brute Force Breastplate, Oracle, dan Immortality.

Walau bagaimanapu,n dengan pemilihan Alucard Link Ezaa dari Orange Esport mengganas dengan menyapu bersih pihak lawan.

Pengunaan Sun ‘hyper’ juga mampu memberikan impak besar mengakibatkan pihak lawan mati akal.

X.Borg juga merupakan hero fighter yang bergantung pada letupan api untuk menghasilkan kerosakan yang tinggi. Secara amnya, X.Borg digunakan untuk menghasilkan kerosakan yang stabil.

Selain lebih mudah membersihkan pihak lawan, X.Borg juga cukup berguna dalam pertempuran pasukan kerana ia mempunyai daya tahan tinggi dan Burst Damage. Lebih-lebih lagi, sekarang dia sangat fleksibel kerana dia dapat ditempatkan sebagai jungler dan offlaner.

Meta dua Mage

Hero Mage akan berada di posisi midlane dengan mengeluarkan damage yang sangat tinggi tanpa memerlukan banyak item.

Esmeralda adalah salah satu hero paling popular untuk digunakan. Wira yang bergantung pada perisai dan menyerang menyerang adalah salah satu wira sidelaner yang cukup ditakuti.


Esmeralda adalah salah satu hero paling popular untuk digunakan. -eGG Network



Dalam meta ini, Esmeralda adalah salah satu pilihan wira yang paling popular untuk digunakan. -eGG Network


Selain sukar dibunuh, Esmeralda juga dapat memberikan kerosakan yang cukup tinggi berkat kemahirannya – Stardust Dance dan Falling Starmoon. Dia juga dapat menyerap darah musuh melalui mekanik perisai “mencuri” pada kemahiran pasifnya.

Dalam meta ini, Esmeralda adalah salah satu pilihan wira yang paling popular untuk digunakan.

Antara hero meta mage adalah seperti Luo Yi, Pharsa, Lunox.

Jika anda rasa ada lagi Meta lagi padu, berikan pandangan anda di ruangan komen.