KETIKA gembar-gembur mengenai ChatGPT dan kecerdasan buatan atau artificial inteligence (AI), ramai yang tidak sabar-sabar untuk memanfaatkan potensi teknologi yang semakin canggih.

Walau bagaimanapun, penemuan daripada kaji selidik AI yang dilakukan Baker McKenzie's 2022 North America menunjukkan bahawa pada masa ini pemimpin perniagaan mungkin tidak menghargai risiko berkaitan AI kepada organisasi mereka.


Berikut 10 fakta penting mengenai penggunaan kecerdasan buatan atau artificial inteligence (AI) dalam organisasi.


1. Menurut kaji selidik AI Baker McKenzie's 2022 North America, hanya 4% dari responden pada peringkat C-suite yang menganggap risiko penggunaan AI sebagai "signifikan".

2. Kurang dari separuh responden yang diambil kajiannya menyatakan bahawa terdapat kepakaran dalam bidang AI pada peringkat Lembaga Pengarah.

3. 75% syarikat menggunakan alat dan teknologi AI untuk tujuan pengambilan pekerja dan sumber manusia.

4. Penggunaan AI yang tidak terkawal boleh menghasilkan hasil yang memihak dan diskriminatif, memperburukkan masalah ketidakadilan dan menghalang kemajuan kepelbagaian tenaga kerja.

5. Privasi data dan penyebaran data juga merupakan kebimbangan, terutamanya melalui pengumpulan data pekerja yang tidak anonim.

6. Penggunaan AI generatif telah membawa kepada pertimbangan hak milik intelektual yang baru, menimbulkan soalan mengenai pemilikan input dan output dari program pihak ketiga dan kesalahan hak cipta yang mungkin berlaku.

7. Kerajaan dan pengawal selia sedang berusaha untuk melaksanakan undang-undang berkaitan AI dan mekanisme pengawasan dan penguatkuasaannya.

8. Dalam persekitaran yang berisiko tinggi ini, Pegawai Kecerdasan Buatan (CAIO) memainkan peranan penting dalam memastikan pengawasan dan pengurusan risiko yang berkaitan pada peringkat C-Suite.

9. Syarikat yang menggunakan AI perlu mengembangkan rangka kerja yang mengenal pasti pendekatan untuk menilai kecenderungan dan mekanisme untuk menguji dan mengelakkan kecenderungan yang melanggar undang-undang.

10. Untuk mengurangkan risiko berkaitan AI, syarikat perlu mempunyai struktur pengawasan dan pentadbiran yang kukuh untuk mempercepatkan penggunaan teknologi dengan selamat.