Seramai 17 individu telah memfailkan saman di Mahkamah Tinggi di sini hari ini terhadap sebuah kilang menyelenggara mesin dan jentera yang disyaki terbabit dalam kejadian pencemaran sumber air di Sungai Gong, Rawang, Khamis lalu.

Tuntutan saman itu difailkan peguam, Mohd Khairul Azam Abdul Aziz, yang mewakili 17 individu, selaku plaintif, pada jam 1.52 tengah hari menerusi sistem dalam talian ‘e-filing’ mahkamah.

Bercakap kepada pemberita di lobi mahkamah selepas itu, beliau berkata menerusi saman berkenaan, kesemua plaintif menuntut ganti rugi am, ganti rugi spesifik, ganti rugi teladan, kos dan perkara lain yang dianggap wajar serta adil oleh pihak mahkamah.

Katanya, tuntutan saman itu dibuat selepas mengambil kira masalah dialami plantif antaranya suri rumah, peniaga dan ketua keluarga yang terjejas ekoran pencemaran sehingga menyebabkan gangguan bekalan air tidak berjadual.

Beliau berkata pihaknya akan berusaha memanggil agensi terlibat antaranya Pengurusan Air Selangor Sdn Bhd, kerajaan negeri Selangor dan pihak berkuasa tempatan sebagai saksi plaintif bagi mengesahkan syarikat Yip Chee Seng & Sons Sdn Bhd bertanggungjawab atas insiden itu.

Turut hadir, plaintif pertama tuntutan saman itu iaitu Presiden Parti Bumiputera Perkasa Malaysia (Putra) Datuk Ibrahim Ali.

Sejak Khamis lepas, kira-kira lima juta penduduk di tujuh wilayah di Lembah Klang dan Selangor mengalami gangguan bekalan air tidak berjadual ekoran insiden pencemaran di Sungai Gong.

Pencemaran itu disyaki berpunca daripada pelepasan bahan buangan daripada kilang berkenaan ke dalam sungai sehingga menyebabkan Loji Rawatan Air Sungai Selangor Fasa 1, 2, 3 dan Rantau Panjang dihenti tugas.

Sabtu lalu, empat beradik yang juga pemilik kilang berkenaan berumur lingkungan 50 hingga 60 tahun ditahan polis untuk siasatan lanjut kerana disyaki terbabit dalam insiden pencemaran itu.

-- BERNAMA