GEORGE TOWN: Polis membuka kertas siasatan membabitkan sekurang-kurangnya 25 mangsa yang terpedaya dengan sindiket pemerasan menggunakan taktik panggilan video lucah di Pulau Pinang, sejak Januari lalu.

Ketua Polis Daerah Timur Laut, Asisten Komisioner Soffian Santong, berkata modus operandi sindiket terbabit adalah mendekati mangsa melalui media sosial sebelum menawarkan langganan seks.

"Sindiket tersebut memulakan perkenalan dengan mangsa menerusi media sosial dan lain-lain aplikasi dalam talian. Sindiket tersebut akan menawarkan langganan seks  sebelum membuat panggilan video  lucah.

"Mereka menggunakan wanita yang beraksi lucah serta meminta mangsa berbogel dan merakam perbuatan tersebut sebelum mengugut mangsa membuat pembayaran.

“Sekiranya enggan, mereka mengugut untuk mencederakan mangsa menggunakan gambar atau video individu lain yang kononnya telah dicederakan.

“Malah, mereka juga mengugut untuk menyebarkan gambar-gambar mangsa bagi menjatuhkan maruah mangsa,” katanya dalam kenyataan pada Selasa.

Beliau berkata, nilai kerugian membabitkan 25 mangsa terbabit yang berusia antara 17 hingga 50 tahun ialah RM150,000.

Katanya, kes disiasat di bawah Seksyen 384 dan 385 Kanun Keseksaan selain Seksyen 233 Akta Kesalahan Multimedia dan Komunikasi 1998, masing-masing kerana kerana pemerasan, mendatangkan ketakutan bencana bagi tujuan melakukan pemerasan serta penggunaan tidak wajar kemudahan rangkaian atau perkhidmatan rangkaian.