KUALA LUMPUR: Seramai 29,103 pegawai dan anggota Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) bersiap-sedia bersama 1,070 aset termasuk lima logistik udara untuk digerakkan bagi menghadapi bencana banjir yang dijangka berlaku.

Ketua Pengarah JBPM Datuk Seri Mohamad Hamdan Wahid berkata dari segi aset ia melibatkan 1,065 kenderaan angkut ringan, 127 kenderaan angkut berat dan 403 kenderaan marin serta lima pesawat helikopter yang disediakan bagi tujuan pemantauan, penyelamatan serta bantuan khidmat bencana ketika banjir.

Beliau berkata tiga pesawat berkenaan ditempatkan di Subang, Selangor; Bertam, Pulau Pinang dan Miri, Sarawak.

"Antara perancangan dan pengurusan JBPM negeri adalah bersedia menerima arahan daripada Pusat Pengurusan Operasi (PPO) untuk mengatur gerak sumber dan logistik ke Pusat Pangkalan Hadapan atau negeri terjejas banjir.

"Selain itu, sumber manusia dan logistik akan turut digerakkan dari negeri yang tidak terlibat banjir, selain bantuan dari negeri yang diarahkan oleh PPO perlu digerakkan dalam tempoh sejam selepas menerima arahan," katanya kepada Bernama baru-baru ini.

Mohamad Hamdan berkata pembekuan cuti juga akan dilakukan secara berperingkat melibatkan 80 peratus pegawai dan anggota.

Menurutnya terdapat 5,496 lokasi dikesan sebagai kawasan berisiko banjir di seluruh negara, manakala 186 lokasi dikenal pasti kawasan berisiko kepala air.

Sementara itu, Pengarah JPBM Selangor Norazam Khamis berkata pihaknya menyenaraikan enam elemen pengurusan dalam menghadapi bencana banjir di negeri itu, antaranya penambahan 50 peratus jentera iaitu daripada 43 unit bot kepada 64 unit bot pelbagai jenis.

"Bomba Selangor juga menubuhkan Incident Command System di peringkat ibu pejabat dan zon selain, mengenal pasti hotspot banjir di 339 kawasan di seluruh Selangor berikutan perubahan iklim yang tidak menentu pada masa sekarang," katanya.

Norazam menasihatkan masyarakat khususnya di Selangor agar sentiasa peka terhadap keadaan cuaca dengan merujuk agensi ramalan kaji cuaca untuk mendapatkan maklumat dan melakukan persediaan awal terutama bagi penduduk di kawasan berisiko banjir.

Pada Selasa lepas, Menteri Kanan Pertahanan Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata kementeriannya akan melaksanakan perolehan dua unit hospital medan tambahan melibatkan kos keseluruhan RM47 juta bagi menghadapi sebarang bencana dan kecemasan termasuk banjir.

-- BERNAMA