Sejumlah 32 daripada 100 buah sekolah di Malaysia telah dipilih untuk projek fasa pertama 'kiosk cuci tangan' bagi membantu mengawal penularan wabak COVID-19 dalam kalangan warga sekolah.

Presiden MERCY Malaysia, Datuk Dr. Ahmad Faizal Mohd Perdaus berkata pihaknya telah menjalinkan kerjasama dengan Kementerian Pendidikan Malaysia yang akan diperluaskan di seluruh negara.

Katanya, antara kriteria yang ditetapkan dalam pemilihan sekolah bagi projek ini termasuk seperti berada dalam daerah dengan jumlah jangkitan COVID-19 yang tinggi serta mempunyai jumlah pelajar yang ramai.

"Kita lihat di kebanyakan sekolah sebelum ini tidak ada kemudahan yang sesuai. Antara kemudahan itu sendiri bukan sahaja tidak sesuai malah mungkin ada risikonya... mungkin tidak berapa bersih dan teratur.

"Kalau sekolah yang sudah ada kelengkapan dan kemudahan, kita tidak akan secara umum ke sekolah tersebut. Kebanyakan sekolah (dipilih) ini yang di luar bandar atau sekolah di bandar yang memenuhi kriteria.

"Projek ini melibatkan pembinaan struktur (kiosk) dalam kawasan sekolah yang menempatkan sinki, paip air dan tempat meletak sabun bagi mencuci tangan," katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita di Majlis Pelancaran "Handwashing Kiosk" di SMK Tasek Damai, di sini pada Selasa.

Katanya Maybank turut menyumbang sebahagian dana dari Tabung Pandemik Covid-19 untuk menjayakan projek tersebut.

Terdahulu, Raja Permaisuri Perak, Tuanku Zara Salim berkenan berangkat melancarkan kiosk cuci tangan di sekolah tersebut.

Baginda turut meninjau kiosk cuci tangan dan pameran foto MERCY Malaysia.

Yang turut hadir, Timbalan Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia (Dasar&Kurikulum) Kementerian Pendidikan Malaysia Dr Mohamed Abu Bakar dan Ketua Pegawai Eksekutif Yayasan Maybank, Shahril Azuar Jimin.

Katanya, kiosk tersebut diletakkan di kawasan hadapan atau berdekatan laluan masuk pelajar.

Ia berdasarkan panduan yang telah dikeluarkan oleh pihak KPM, dimana para pelajar perlu mengambil suhu dan membasuh tangan dahulu sebelum memasuki kawasan sekolah.

Antara negeri yang telah mendapat kemudahan itu seperti Negeri Sembilan, Melaka, Johor, Terengganu, Kedah, Kelantan, Selangor, Pahang dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.