KUALA LUMPUR: Sebanyak 944 pesakit telah menerima rawatan COVID-19 di Hospital Medan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) di Hospital Sultanah Aminah Johor Bahru sejak 21 Jun lalu.

Menteri Kanan Pertahanan, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata kepakaran pasukan perubatan ATM khususnya Kor Kesihatan Diraja (KKD) sentiasa bersiap sedia dalam membantu kerajaan menangani pandemik COVID-19.

"Alhamdulillah, dengan kepakaran pasukan perubatan ATM, seramai 944 pesakit COVID-19 telah menerima rawatan di Hospital Medan ini yang mana 877 telah sembuh sekali gus dibenarkan pulang.

"Saya amat bangga dan hargai kesungguhan anggota-anggota Tentera Darat Malaysia khususnya dari Kor Kesihatan Diraja, yang sentiasa sanggup merisikokan diri serta bertugas sebilang masa demi membantu pasukan KKM perangi COVID19," kata dalam entri terbaharu di laman Facebooknya pada Selasa.

 
Sumber Facebook HishammuddinH2O

Ujar Hishammuddin lagi, usaha sama di antara ATM dan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) akan terus diperkukuhkan dalam memastikan pemulihan negara dapat dicapai.

"Saya telah sebut baru-baru ini bahawa Hospital Medan akan segera ditambah di negeri-negeri yang memerlukan. ATM kini hanya tunggu lampu hijau Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) untuk diaturgerak.

"COVID-19 ialah musuh negara, menerusi apa jua cara, ATM akan peranginya demi nyawa rakyat, kesejahteraan masyarakat dan keselamatan tanah air Malaysia," katanya lagi.

Pengoperasian Hospital Medan tersebut kini memasuki hari ke-79 dengan kapasiti 80 katil biasa dan empat katil Unit Rawatan Rapi (ICU).



COVID-19 | Sedia gerak asset, bina hospital medan