KOTA BHARU: Keenakan masakan Kelantan seperti ayam dan kambing masak kuzi, gulai ayam cincang, nasi kukus, daging kerutuk, gulai kawah dan gulai darat tidak lengkap tanpa ramuan yang tepat.

Bagi Sultan Kabeer Abdul Kader, 'rahsia' keenakan hidangan dari negeri Cik Siti Wan Kembang itu ada 'tersimpan' di kedai milik arwah bapanya yang terletak di Pasar Siti Khadijah.

Mewarisi perniagaan Kedai Rempah Abe Kabie, Sultan Kabeer berkata setakat ini terdapat lebih 30 jenis rempah telah dihasilkan mengikut resipi yang diwarisi daripada arwah bapanya yang memulakan perniagaan sekitar 60-an di Arked MPKB.

"Selepas arwah bapa meninggal, saya meneruskan perniagaan bermula 1985 di pasar Siti Khadijah sehingga kini. Ketika ini, perniagaan turut dibantu anak ketiga saya Muhd Firdaus.

"Kami menghasilkan pelbagai jenis rempah masakan terkenal Kelantan seperti gulai ayam cincang, ayam dan kambing kuzi dan ayam goreng untuk nasi kukus. Turut disediakan rempah nasi khao mok, nasi mandy, nasi beriani, ikan bakar, roti john, kebab, gulai nasi dagang ikan tongkol dan nasi daging utara," katanya ketika ditemui Bernama baru-baru ini.

Sultan Kabeer yang mesra disapa Abe Kabie berkata dia mengadun sendiri rempah berkenaan mengikut jenis masakan sebelum dihantar untuk dikisar di kilang sekitar Kota Bharu.

Katanya, bahan mentah seperti biji ketumbar, jintan putih, jintan manis, lada hitam, kayu manis dan lain-lain dibeli dari Pulau Pinang dan Kuala Lumpur.

Selain menjual rempah, pemilik kedai berusia 65 tahun itu juga berkongsi resipi serta kaedah terbaik untuk memastikan hidangan yang dihasilkan menggunakan rempah jualannya dimasak dengan sempurna.

"Saya akan beritahu pelanggan sebagai contoh, untuk 100 gram rempah sesuai untuk tiga kilogram beras, ini penting supaya bagi memastikan masakan pelanggan menggunakan Rempah Abe Kabie jadi dan sedap menggunakan," katanya.

Sementara itu, Muhd Firdaus berkata terdapat lebih 50 pembeli seperti peniaga nasi berlauk pagi di Kelantan merupakan pelanggan tetap Rempah Abe Kabie, selain turut mendapat permintaan daripada pengusaha katering perkahwinan serta anak perantau negeri di Johor, Perak, Melaka, Kedah dan beberapa negeri lain.

"Setiap rempah diadun menggunakan kira-kira 15 hingga 20 jenis bahan (rempah ratus), ia memberi bau serta rasa yang berbeza berbanding dihasilkan penjual lain. Itu rahsia Rempah Abe Kabie.

"Harga jualan pula bermula serendah RM2.50 hingga RM3.00 bagi 100 gram mengikut jenis rempah," kata pemegang Ijazah Sarjana Muda Pengurusan Sumber Manusia (Kepujian) Universiti Antarabangsa UNITAR itu.

Muhd Firdaus berkata kebanyakan pelanggan mendapatkan bekalan rempah secara terus di kedai dan 10 peratus pembeli lagi, membuat pesanan melalui aplikasi WhatsApp dan juga laman sosial lain.

"Perantau yang meniaga akan membeli rempah yang diadun di Kelantan kerana rempah di tempat mereka tidak sama dari segi rasa," katanya sambil menambah mereka mampu menjual kira-kira 1.2 tan pelbagai jenis rempah sebulan.

-- BERNAMA