Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa (Perkasa), Datuk Ibrahim Ali menyelar Ahli Parlimen Langkawi, Datuk Nawawi Ahmad atas kenyataan berhubung isu gaji yang viral di laman sosial.

Ibrahim menyifatkan Nawawi langsung tidak memahami konsep asas sistem percukaian.

"Dia (Nawawi) itu sekolah di mana?

"Tanya pada dia kerajaan dapat duit daripada mana? Tentulah daripada cukai yang dibayar oleh rakyat, bererti segala-galanya adalah duit rakyat," ujar Ibrahim dalam sidang media di ibu pejabat Perkasa di sini hari ini.


Tegasnya, gaji dan elaun yang diterima setiap wakil rakyat di negara ini juga datangnya daripada kerajaan yang memperoleh dana daripada rakyat.

Nawawi memuat naik artikel pendek tentang sistem percukaian Denmark di laman Facebooknya pada 6 Jun 2016.

Presiden Perkasa, Datuk Ibrahim Ali menyifatkan Nawawi langsung tidak memahami konsep asas sistem percukaian.

Artikel tersebut menyatakan walaupun rakyat Denmark menikmati pendidikan dan penjagaan kesihatan percuma, tetapi mereka perlu menanggung cukai yang tinggi antaranya cukai pendapatan minimum 40 peratus, cukai jualan 25 peratus serta beberapa lagi cukai yang dikenakan kerajaan.

Ulasan Nawawi terhadap perkara tersebut mengundang kritikan pengguna media sosial yang mengingatkannya bahawa gajinya dibayar oleh rakyat.

Nawawi kemudian membidas dengan menyatakan bahawa gajinya bukan daripada rakyat tetapi dibayar oleh kerajaan dan duit kerajaan bukanlah duit rakyat.

"Sekali duit terlepas ke pihak lain ia bukan lagi duit kita.

"Kalau duit kerajaan duit rakyat maka marilah kita ramai ramai pi serang semua jabatan kerajaan ambil balik duit kita," jelas Nawawi di ruangan komentar status berkenaan.

Walaupun mendapat kritikan hebat pelbagai pihak, Nawawi bagaimanapun tetap mempertahankan kenyataannya itu.

Membalas komentar pengikut Facebooknya hari ini, Nawawi menegaskan bahawa beliau tidak akan menarik balik pendapatnya kerana ia merupakan hujah peribadi antara dirinya dengan khalayak di media sosial.

"Hakikat itu siapapun tak nafikan bahawa kerajaan mendapat sebahagian sumbernya dari cukai rakyat.

"Tapi cukai bukan bagi free tapi wajib bagi demi untuk mendapat perkhidmatan dari kerajaan seperti keselamatan, kesihatan, pendidikan, infrastruktur dan lain-lain," katanya.

Maka jelas Nawawi, secara teknikalnya duit yang dibayar oleh rakyat sebagai cukai sudah menjadi hak milik kerajaan dan gaji serta elaun yang dibayar kepada wakil rakyat datangnya daripada akaun kerajaan, bukannya akaun rakyat.