KUALA LANGAT: Penduduk di sekitar Kuala Langat termasuk Bukit Changgang diingatkan supaya berwaspada dan berjaga-jaga berikutan kebimbangan banjir disebabkan limpahan air di kawasan tersebut.

Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) Selangor, Norazam Khamis berkata, keadaan itu boleh terjadi sekiranya berlaku pertembungan antara fenomena air pasang besar dan hujan lebat.

"Jadi, ini kawasan yang kita pasti kemungkinan air akan naik. Contohnya, malam tadi di Kuala Langat kita dapati beberapa tempat iaitu di Sungai Nangka dan Kampung Kelanang berlakunya pemindahan penduduk seramai lebih kurang 20 orang, melibatkan enam keluarga.

"Jadi, kita memang bersiap sedia. Di Kuala Langat sendiri kita telah menempatkan anggota di Dewan Kelanang dan di Bukit Changgang pula kita tempatkan (anggota dari) Balai Bomba dan Penyelamat KLIA untuk kerja-kerja pemantauan, dan melakukan kerja pengamatan jika berlaku limpahan air,” katanya kepada Astro AWANI, di sini pada Isnin.

[LAPOR LANGSUNG] Paras sungai tahap bahaya, penduduk di lima negeri diminta waspada


Cerita Sebalik Berita: Persiapan gelombang kedua banjir di Bukit Changgang

Terdahulu, Norazam meninjau kerja-kerja penambatan tanah di lokasi ban pecah di Tanah Rancangan Baharu (RTB) Bukit Changgang.

Mengulas lanjut, beliau berkata operasi turut dijalankan bagi memantau fenomena air pasang besar yang dijadual berlaku sehingga Rabu ini.

Katanya lagi, seramai lapan anggota ditempatkan untuk kerja-kerja pemantauan dan persediaan awal di Kampung Bukit Changgang, dengan dibantu oleh agensi lain termasuk Polis Diraja Malaysia (PDRM).

“Dalam hal ini kita bersama ketua kampung telah memaklumkan supaya penduduk berjaga-jaga, dan bersedia dipindahkan pada bila-bila masa sahaja jika limpahan air berterusan berlaku memasuki kampung dan perumahan,” tambahnya.

Berdasarkan Info Banjir JPS, setakat pukul 4 petang, air Sungai Langat di Bukit Changgang berada pada paras amaran iaitu 4.19 meter berbanding 3.8 meter (normal).