GUA MUSANG: Tindakan tegas termasuk menyenarai hitam pihak dan syarikat yang didakwa terlibat dalam kegiatan curi kayu balak bernilai kira-kira RM5 juta dari kompartment 25, Hutan Simpan Kekal (HSK) Nenggiri perlu dilakukan kerajaan negeri.

Pengerusi Save Kelantan, Datuk Husam Musa berkata, kenyataan yang dikeluarkan beliau berhubung kecurian balak di HSK Nenggiri sebelum ini ternyata benar apabila pihaknya telah meninjau sendiri lokasi matau di Kuala Betis, Gua Musang, Kelantan.

Menurut Husam, terdapat kira-kira 43 longgokan balak yang terletak di sebelah matau Daulah Najah Sdn. Bhd kini telah disita oleh Jabatan Perhutanan Semenanjung Malaysia (JPSM).

Katanya, sehingga hari ini kerajaan negeri tidak memberikan penjelasan yang lanjut dan seperti tidak mahu ambil tanggungjawab berkaitan kejadian curi balak.

Beliau selaku rakyat Kelantan berasa kesal kerana jika dibiarkan, kawasan Hutan Simpan Dara (VJR) yang sepatutnya dipelihara akan dicerobohi.

"Masih lagi dalam proses siasatan dan apa yang penting ialah kerajaan negeri selain daripada mengakui adanya kejadian kecurian, mencari siapa pencuri yang sebenar.

"Kalau pencuri ini terlibat dengan sedikit sebanyak ada kaitan apa-apa bentuk dengan Daulah Najah, saya berharap Daulah Najah memohon maaf kepada rakyat negeri Kelantan atas peristiwa ini dan menyenarai hitamkan syarikat yang terbabit. Sama ada kontraktor ataupun subkontraktor atau mana-mana pihak dan tindakan yang tegas diambil," katanya.

Tambah Husam, pihaknya juga berharap rakyat atau mana-mana pihak dapat tampil memberi maklumat tentang kecurian hutan di kawasan seluruh negeri Kelantan.

Katanya, Save Kelantan akan memberi sagu hati kepada orang yang memberi maklumat tentang masalah pencerobohan hutan dan hidupan liar yang terganggu.

Sebelum ini, Husam Musa yang juga bekas Exco negeri mendedahkan kompartmen 26 di HSK Nenggiri diwartakan sebagai hutan dara perlindungan, namun diluluskan untuk pembalakan kepada anak syarikat kerajaan negeri Kelantan, Daulah Najah Sdn Bhd.

Beliau turut mendakwa, wujud kes 'kecurian' balak di kawasan bersebelahan, iaitu Kompartmen 25, yang membabitkan anggaran kerugian sehingga RM5 juta.

Mengulas mengenai kecurian Kompartmen 25, Timbalan Menteri Besar, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah berkata, pihaknya difahamkan Jabatan Perhutanan sudah menyita balak terbabit untuk siasatan lanjut.