JOHOR BAHRU: Anak bekas Timbalan Perdana Menteri mengaku tidak bersalah atas dakwaan menghina Kerabat Diraja Johor pada tahun lalu.

Pengakuan itu dibuat di hadapan hakim Wan Mohd Norisham Wan Yaakob di Mahkamah Sesyen Johor Bahru.

Tertuduh Datuk Mohd Tamrin Abdul Ghafar, 71, yang juga bekas pengerusi Mara, didakwa melakukan kesalahan itu pada jam 7 malam, 2 Februari tahun lalu di Kota Southkey, di sini.

Mengikut kertas pertuduhan, penghinaan itu dibuat secara sedar membuat komunikasi yang jelik sifatnya menerusi laman blog "Tamrin Tun Ghafar" dengan niat untuk menyakitkan hati orang lain, yang telah dibaca di akaun Facebook Datuk Tamrin Tun Abdul Ghafar.

Dalam lampiran yang disertakan, Mohd Tamrin menghina Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar dan Tunku Mahkota Johor, Tunku Ismail Sultan Ibrahim dengan artikel bertajuk "TMJ bodoh sombong yang tidak boleh diajar".

[
TERKINI] Anak bekas TPM didakwa hina kerabat Diraja Johor

Ia menjadi kesalahan di bawah Seksyen 233(1)(a) Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 (Akta 588) dan boleh dihukum di bawah Seksyen 233(3) akta yang sama.

Kes dikendalikan Ketua Unit Jenayah dan Ketenteraman Awam, Datuk Yusaini Amer Abdul Karim dan Pengarah Pendakwaan Negeri Johor, Tengku Amir Zaki Tengku Abd Rahman.

Manakala tertuduh diwakili peguam, Muhammad Rafique Rashid Ali.

Mahkamah menetapkan jaminan RM8,000 dengan seorang penjamin.

Tarikh sebutan semula ditetapkan kes 23 Mei depan.