KUBANG PASU: Seorang anggota polis hampir putus jari selepas mengelak daripada libasan parang seorang lelaki ketika melakukan tangkapan di sebuah rumah tidak bernombor di Lorong Masjid Kampung Lubuk Air, Air Hitam di sini, pada Ahad malam.

Ketua Polis Daerah Kubang Pasu, Superintendan Rodzi Abu Hassan berkata, dalam kejadian pukul 10.30 malam itu, anggota, Lans Koperal Ismarizal Ismail, 37, dari Balai Polis Air Hitam datang ke rumah suspek untuk menahannya.

Beliau berkata, bantuan polis diminta daripada Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK) Kubang Pasu kerana suspek enggan memberi kerjasama untuk ditahan di bawah pengaruh dadah.

“Suspek tiba-tiba naik angin lalu mengambil sebilah parang dan melibas ke arah anggota yang sedang memujuknya untuk memberi kerjasama.

"Ketika hendak menangkap, suspek bertindak agresif dan berlaku pergelutan menyebabkan parang yang dilibasnya terkena jari manis dan tengah tangan kiri anggota terbabit,” katanya ketika dihubungi Astro AWANI.

Jelas Rodzi, suspek kemudiannya berjaya ditahan dan dibawa ke Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Kubang Pasu untuk tindakan lanjut.

Katanya, suspek berusia 26 tahun itu bakal dikenakan tindakan mengikut Seksyen 324 Kanun Kesiksaan Kerana mendatangkan kecederaan dengan menggunakan senjata dan Seksyen 186 Kanun Keseksaan kerana menghalang penjawat awam menjalankan tugas serta mengugut menggunakan parang.

Beliau berkata, hasil semakan mendapati, suspek mempunyai rekod lampau dan pernah dihukum mengikut Seksyen 30(3) Akta Racun 1952 dan Seksyen 506 Kanun Keseksaan.

Turut dirampas, sebilah parang yang dipercayai digunakan dalam kejadian itu untuk membantu siasatan.

Sementara anggota polis yang cedera dihantar ke Hospital Sultanah Bahiyah (HSB) di Alor Setar untuk rawatan lanjut.