Pemegang Konsesi Lebuhraya Kuala Lumpur-Karak dan Lebuhraya Pantai Timur Fasa 1 (LPT1), Anih Berhad menawarkan diskaun tol sebanyak 10 peratus kepada semua kelas kenderaan sempena sambutan Tahun Baharu Cina.

Pengarah Eksekutifnya Datuk Nik Fauzi Nik Hussein berkata diskaun yang bermula pada pukul 12 tengah malam 16 Feb hingga 11.59 malam hari yang sama bertujuan memeriahkan sambutan perayaan itu.

Beliau menambah Anih Berhad menjangkakan peningkatan trafik sebanyak 60 peratus bermula petang 14 Feb dan 17 Feb depan berbanding 150,000 kenderaan pada hari biasa kerana pengguna mengambil peluang bercuti sempena cuti panjang perayaan.

"Bagi melancarkan perjalanan, Anih Berhad berharap orang ramai dapat mengikuti Jadual Cadangan Waktu Perjalanan (TTA) bagi mengurangkan kenderaan bertembung pada masa sama pada waktu puncak di Plaza Tol Gombak, Plaza Tol Bentong dan Plaza Tol Karak," katanya.

Nik Fauzi berkata demikian pada ucapannya yang dibacakan Naib Presiden Anih Berhad Radzimah Mohd Radzi pada Program Lawatan Amal di Hospital Bentong yang dihadiri Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai yang juga Anggota Parlimen Bentong.

Berdasarkan TTA itu, mereka yang merancang pulang ke kampung pada 15 Feb di Pahang disarankan memasuki Plaza Tol Gombak pada pukul 12 tengah hari hingga 3 petang atau 7 malam ke 11 malam manakala mereka ke Kelantan dan Terengganu, waktu saranan ialah 6 hingga 10 pagi atau 5 petang ke 8 malam.

Manakala TTA pada 18 Feb pula, mereka dari Pahang disarankan masuk ke lebuh raya pada pukul 6 ke 10 pagi atau 7 malam ke 10 malam, Terengganu (8 ke 11 pagi atau 8 ke 10 malam) dan Kelantan (6 petang ke 10 malam atau 9 malam hingga 12 tengah malam).

Nik Fauzi berkata pengguna kenderaan ringan juga disarankan untuk mengelak daripada memasuki Plaza Tol Gombak antara pukul 9.30 pagi hingga 12 tengah hari dan 9.30 malam hingga 12 tengah malam yang merupakan waktu saranan untuk bas ekspress.

Selain itu, Nik Fauzi memaklumkan Anih Berhad telah membelanjakan RM1.4 juta dalam pelbagai program Tanggungjawab Sosial Korporat (CSR) di Pahang dan akan diteruskan pada tahun ini.

"Sebagai permulaan, tahun ini Anih Berhad akan menyerahkan 14 buah kereta peronda baharu kepada Polis Diraja Malaysia untuk kegunaan peronda lebuh raya meliputi Mitsubishi Outlander, Mitsubishi ASX, Proton Preve Turbo bernilai RM1.43 juta yang akan diserahkan tidak lama lagi," katanya.

Nik Fauzi menambah Anih Berhad juga menyampaikan bantuan khas kepada dua penduduk Bentong iaitu Saiful Amran Abdul Malek, 53, yang merupakan bilai Masjid Tanjung Sulaiman di Ketari yang menerima kerusi roda elektrik baharu.

Bantuan juga diberikan kepada Muhammad Farid Aiman Abdul Hazhar, 16, dari Kampung Bukit Piatu Benus yang menghidap Thalassemia sejak berusia enam bulan dan kini menerima rawatan di Hospital Bentong.

"Inisiatif ini merupakan satu usaha berterusan oleh Anih Berhad untuk menunaikan tanggungjawab sebagai warga korporat yang prihatin dan memupuk hubungan yang lebih erat dengan golongan kurang bernasib baik terutamanya di Bentong," katanya.

-- BERNAMA