KUALA LUMPUR: Mahkamah Tinggi hari ini membenarkan permohonan Tan Sri Mohamed Apandi Ali untuk mendapatkan dokumen atau surat yang menunjukkan perkenan Yang di-Pertuan Agong berkaitan penamatan perkhidmatannya sebagai Peguam Negara pada 2018.

Surat dan dokumen itu bagi membuktikan tuntutan samannya terhadap bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dan kerajaan Malaysia.

Pesuruhjaya Kehakiman Datuk Seri Latifah Mohd Tahar membuat keputusan itu pada prosiding secara dalam talian hari ini.

Peguam Datuk Abd Shukor Ahmad, yang mewakili Mohamed Apandi ketika dihubungi pemberita berkata mahkamah mengarahkan pihak kerajaan menyerahkan dokumen atau surat tersebut kepada anak guamnya dalam tempoh 21 hari bermula hari ini.

"Mahkamah juga menetapkan 6 Julai untuk pengurusan kes," katanya yang turut memaklumkan prosiding hari ini disertai Peguam Kanan Persekutuan Shamsul Bolhassan, yang mewakili Dr Mahathir dan kerajaan selaku defendan pertama dan kedua.

Bagaimanapun, Abd Shukor berkata mahkamah menolak permohonan anak guamnya bagi mendapatkan surat antara defendan pertama dan kedua (Dr Mahathir dan kerajaan) dengan Yang di-Pertuan Agong dan dokumen lain berkaitan penamatan perkhidmatan Mohamed Apandi sebagai Peguam Negara.

Dalam permohonan yang difailkan pada 11 Dis 2020, Mohamed Apandi selaku plaintif, antara lain memohon satu perintah dikeluarkan oleh mahkamah agar beliau bebas untuk memeriksa dan dibekalkan dengan salinan dokumen atau surat berhubung penamatan perkhidmatannya yang berada dalam milikan, jagaan atau kuasa kedua-dua defendan.

Pada 13 Okt tahun lepas, Mohamed Apandi memfailkan saman dengan menamakan Dr Mahathir dan kerajaan, memohon antara lain perisytiharan bahawa pemecatan beliau sebagai Peguam Negara yang dibuat oleh bekas perdana menteri itu sebagai tidak sah.

Dalam penyataan tuntutannya, Mohamed Apandi yang merupakan Hakim Mahkamah Persekutuan sebelum dilantik sebagai Peguam Negara pada 2015, juga menuntut perisytiharan bahawa defendan pertama telah menyalahgunakan kedudukannya dan bahawa defendan pertama telah mendorong berlakunya pelanggaran kontrak antara beliau dan kerajaan Malaysia.

Mohamed Apandi memohon ganti rugi khas RM2,233,599.36, am, teladan dan/atau punitif, kos dan relif lain yang difikirkan wajar oleh mahkamah.

Dalam penyataan pembelaan difailkan pada 12 Nov 2020, kedua-dua defendan itu menegaskan tindakan menamatkan kontrak perkhidmatan Mohamed Apandi sebagai Peguam Negara adalah sah serta mengikut peruntukan undang-undang dan tiada penyalahgunaan kuasa oleh Dr Mahathir dalam hal tersebut.

-- BERNAMA