INDUSTRI K-pop terus mendominasi perbualan di platform Twitter di peringkat global walaupun ketika pandemik COVID-19 melanda.

Peminat K-pop menggunakan Twitter untuk berhubung dengan artis kegemaran mereka dengan menggunakan #KpopTwitter di peringkat global.

Dalam tempoh setahun iaitu bermula 1 Julai 2020 hingga 30 Jun 2021, sebanyak 7.5 bilion ciapan atau 'Tweet' berkaitan artis K-pop sekaligus satu rekod baharu berkaitan industri K-pop dicatatkan. 

Beberapa negara di Asia Pasifik catat jumlah ciapan tertinggi berkaitan K-pop iaitu Indonesia, Filipina, Thailand dan Korea Selatan.

Dalam pada itu, negara-negara di benua Amerika turut catat ciapan tertinggi berkaitan industri hiburan Korea Selatan itu.

Antaranya adalah Amerika Syarikat, dan terbaharu Peru serta Colombia tersenarai dalam ranking 20 teratas dengan jumlah orang membuat ciapan berkaitan K-pop.

Dalam 7.5 bilion ciapan itu, antara artis dan kumpulan K-pop yang catat perbualan orang ramai adalah BTS (@BTS_twt), NCT (@NCTsmtown), BLACKPINK (@BLACKPINK), dan EXO (@weareoneEXO).

Kumpulan baharu TREASURE (@treasuremembers), yang memulakan kemunculannya pada Ogos tahun lalu muncul kelima senarai ciapan tertinggi.

Sejak Ogos 2020, TREASURE sudah menjalankan empat sesi Soal Jawab #TwitterBlueroom selama enam bulan sambil berinteraksi secara aktif dengan peminat mereka di Twitter.

Begitu juga boyband ENHYPEN (@ENHYPEN) yang memulakan kemunculannya pada akhir November tahun lalu, kini di kedudukan ketujuh.