KUALA LUMPUR : Mahkamah Tinggi di sin,i diberitahu hari ini bahawa tidak ada yang menghalang bekas Ketua Pegawai Eksekutif 1Malaysia Development Berhad (1MDB), Arul Kanda Kandasamy daripada menghadiri prosiding Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) untuk menjelaskan mengenai laporan audit akhir syarikat.

Bekas Pengarah Jabatan Audit Negara (NAD), Saadatul Nafisah Bashir Ahmad, 65, berkata demikian semasa pemeriksaan oleh ketua pendakwa raya Datuk Seri Gopal Sri Ram dalam perbicaraan bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan Arul Kanda atas tuduhan mengganggu laporan audit akhir 1MDB.

Sri Ram: Untuk pengetahuan anda, adakah anda atau ada yang menghalang atau menghalang Arul Kanda menghadiri mesyuarat PAC untuk memberikan penjelasannya?

Saadatul Nafisah: Tidak.

Sri Ram: Jadi, anda tidak melakukan apa-apa untuk menghalangnya?

Saadatul Nafisah: Ya.

Namun, katanya, Arul Kanda menghadiri pertemuan tersebut pada 25 Februari 2016 iaitu sehari setelah pertemuan diadakan di mana pegawai tinggi kerajaan bersetuju untuk meminda laporan audit 1MDB yang asli.

"Dia datang dengan laporan untuk meminta perubahan," kata saksi pendakwaan ketujuh, sambil menambah peristiwa yang berlaku pada 24 dan 25 Februari 2016 tidak pernah dibincangkan dalam pertemuan PAC.

Untuk pertanyaan lain, Saadatul Nafisah yang menyifatkan laporan audit 1MDB sebagai laporan audit khas, berkata, laporan audit mengenai projek Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur 2 (KLIA 2) juga khas.

Dia juga memaklumkan, laporan audit khas mengenai projek 1MDB dan KLIA 2 dianggap bersifat penyiasatan.

"Ini kerana tidak seperti audit biasa yang dimulakan oleh NAD, laporan audit khusus diminta oleh Kabinet atau PAC dan juruaudit diberi kuasa untuk tidak hanya mencari informasi dari auditee tetapi juga dari pihak lain," tambahnya.

Sri Ram: Anda menggambarkan ini (1MDB) sebagai audit khas. Adakah ini kali pertama anda (NAD) melakukan ini?

Saadatul Nafisah: Tidak. Kami telah melakukan beberapa kali sebelum ini. Ada yang diminta oleh Kabinet mengenai projek KLIA2.

Menurut beliau, audit terhadap projek KLIA2 dilakukan ketika Najib menjadi Perdana Menteri, tetapi dia (Najib) tidak meminta salinan laporan tersebut atau perubahan yang dibuat pada laporan tersebut.

Najib, 68, dituduh menggunakan kedudukannya untuk memerintahkan pindaan terhadap laporan audit akhir 1MDB sebelum diserahkan kepada PAC untuk mengelakkan tindakan diambil terhadapnya, sementara Arul Kanda, 45, dituduh bersubahat dengan Najib dalam membuat pindaan tersebut kepada laporan untuk melindungi Najib daripada dikenakan tindakan.

Kedua-duanya dituduh di bawah Seksyen 23 (1) Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia 2009, yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga 20 tahun dan denda tidak kurang daripada lima kali ganda jumlah kepuasan atau RM10,000, mana yang lebih tinggi, jika disabitkan.

Perbicaraan di hadapan Hakim Mohamed Zaini Mazlan bersambung pada 29 November depan.