Astro Malaysia Holdings Bhd hari ini melancarkan 11 saluran baharu dan lima lagi pakej baharu.

Saluran baru tersebut adalah saluran Melayu Astro Maya HD, saluran Hokkien Astro Hua Hee Dai HD, saluran Mandarin Astro Quan Jia HD, dan saluran-saluaran Tamil Raj TV, Kalaignar TV, Jaya TV, Vijay TV dalam Pakej Chakravathy.

Juga diperkenalkan dua lagi saluran sukan Astro SuperSport 3 HD, Astro SuperSport 4 serta saluran gaya hidup Lifetime SD.

Dengan pertambahan ini, menjadikan jumlah keseluruhan saluran Astro kini 170 saluran. Daripada jumlah ini, 37 saluran adalah dalam format HD.

Ketua Pegawai Komersial Astro Liew Swee Lin berkata: “Kami komited menyampaikan pengalaman pengguna dan tontonan terbaik kepada 3.58 juta pelanggan Astro yang kian meningkat dengan memberikan lebih banyak pilihan kandungan pada lingkungan harga yang lebih luas bagi memenuhi kehendak pelanggan.”

Pelanggan Astro boleh memilih daripada lebih 20 pakej untuk disesuaikan dengan keperluan tontonan dan bajet mereka.

“Para pelanggan kami pastinya akan lebih gembira kerana kini mereka dapat menikmati program-program kegemaran mereka dalam format Definisi Tinggi (HD) melalui pek baru Family HD dengan 40 saluran SD dan 11 saluran HD pada harga RM49.95,” kata Liew.

Selain daripada pek asas, Astro turut memperkenalkan Value Pack yang dinamakan Pek Nilai, Pek Naama dan Pek Wah dalam format HD berharga RM75 setiap satu.

“Para pelanggan Value Pack juga boleh menambah saluran genre yang lain ke dalam Pek Nilai mereka seperti Sukan dan Filem dengan bayaran tambahan sebanyak RM25 setiap satu ataupun Pek Mini dengan bayaran tambahan sebanyak RM12 setiap satu.”

Pada masa sama, Ketua Pegawai Operasi Astro Henry Tan, berkata, “Kami amat komited dalam melakukan pembaharuan terhadap kandungan kami untuk menarik perhatian penonton bukan sahaja di kaca televisyen tetapi juga melalui pengalaman 360° merangkumi di ruang udara, melalui acara lapangan dan dalam talian.

Tan juga mengumumkan bahawa para pelanggan perkhidmatan bebas langganan, NJOI akan dapat menikmati tiga lagi saluran tambahan iaitu NTV7, 8TV and TV Al Hijrah. Ini sekaligus menjadikan jumlah saluran NJOI yang ditawarkan 22 saluran kesemuanya.