BUKIT KAYU HITAM: Angkatan Tentera Malaysia (ATM) menggagalkan cubaan 28 pendatang asing tanpa izin (PATI) memasuki negara ini melalui sempadan negara Malaysia-Thailand di sini, pada Jumaat.

Markas Divisyen Kedua Infantri Malaysia (2 Divisyen) dalam kenyataannya berkata, tangkapan pertama melibatkan sembilan PATI warga Myanmar dibuat pada jam 2.45 petang.

“Pasukan beroperasi di sempadan telah mengesan sekumpulan individu dalam keadaan mencurigakan keluar dari semak menuju ke arah jalan raya di Kampung Nibong, Tanah Merah, Kelantan, berjaya memintas dan menahan kesemua individu tersebut.

“Hasil pemeriksaan mendapati, PATI terdiri daripada lima lelaki dan empat perempuan berusia 17 hingga 35 tahun, tidak memiliki dokumen perjalanan yang sah,” katanya.

Sementara itu, satu lagi tangkapan pada jam 4.30 petang melibatkan 19 PATI warga Myanmar yang ditahan di kawasan semak di dalam kebun getah berhampiran jalan raya Changlun-Sintok.

“Hasil pemeriksaan mendapati kesemua PATI terdiri daripada 15 lelaki dan empat wanita berusia 19 hingga 44 tahun itu tidak memiliki dokumen perjalanan yang sah,” ujarnya.

Hasil dua tangkapan itu, pihak ATM turut merampas 18 telefon bimbit pelbagai jenama dan wang tunai mata wang Malaysia, Myanmar dan Thailand dengan jumlah keseluruhan bernilai RM13,380.

Kesemua PATI terbabit diserahkan kepada Balai Polis Nibong dan Balai Polis Bukit Kayu Hitam.