SERDANG: Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) sedang mengkaji secara mendalam berkenaan pindaan Akta Universiti Kolej Universiti (AUKU) 1971.

Menurut Menterinya, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin, ketika ini KPT dalam fasa memperhalusi setiap fasal di bawah Akta berkenaan.

"Perdana Menteri tidak kata menghapuskan (AUKU), tengok betul-betul, Perdana Menteri kata akan ada fasal-fasal peruntukan yang berkisar kepada kebebasan dan autonomi akan dilihat dan dipinda.

"Jadi itu memang selari dengan hasrat kementerian, kita sedang mengkaji secara mendalam kerana kita nak melakukan secara menyeluruh, bukan satu persatu," jelasnya.

Mohamed Khaled ditemui media dalam sidang media selepas menyaksikan pertukaran memorandum perjanjian (MoA) antara Universiti Putra Malaysia (UPM) dan Farm Fresh Berhad di Pusat Edutourism di sini pada Isnin.


Beliau berkata demikian selepas diminta mengulas mengenai kenyataan Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam sesi Dialog Anak Muda pada Ahad yang memberi jaminan untuk kajian dilakukan terhadap AUKU.