PUTRAJAYA: Timbalan Premier Datuk Amar Awang Tengah Ali Hasan hari ini mengetuai delegasi kerajaan Sarawak mengunjungi Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob di Perdana Putra, di sini.

Kunjungan tersebut bertujuan untuk memberikan taklimat kepada Perdana Menteri berkenaan Perniagaan Sarawak di ASEAN dalam Sektor Tenaga Diperbaharui.

Antara isu isu yang di bincangkan adalah peranan Sarawak dalam memenuhi komitment Malaysia dalam Perjanjian Asean Power Grid yang di tandatangani pada 2007.

Pertemuan tersebut turut menyaksikan pembentangan projek yang dirancang oleh Sarawak dalam sektor tenaga bersama negara Asean seperti Singapura dan Indonesia.

Datuk Amar Awang Tengah pada pertemuan tersebut turut memohon sokongan YAB Perdana Menteri supaya projek-projek ini dapat dibawa ke perbincangan di peringkat antara kerajaan iaitu kerajaan Malaysia, Indonesia dan Singapura.

Turut hadir pada pertemuan tersebut adalah Timbalan Menteri Tenaga & Kelestarian Alam Sekitar Sarawak Dr Hazland Abang Hipni, Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Sarawak Energy, Datu Haji Sharbini Suhaili, Pengarah Unit Perancang Ekonomi Sarawak Datu Dr Mohammed Abdullah Zaidel, Penasihat Mintred Dato Naroden Majais dan Timbalan Peguam Besar Negeri Sarawak Saferi Ali.