PUTRAJAYA : Bajet 2023 yang akan dibentangkan semula 24 Februari depan tidak akan terikat dengan belanjawan yang dibentangkan oleh kerajaan terdahulu iaitu pada Oktober 2022, ujar Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim. 

Bagaimanapun katanya, cadangan yang sudah dibuat dalam pelan belanjawan terdahulu akan tetap diambil kira dalam perangkaan Bajet 2023 yang baharu ini. 

"Semua aspek tidak akan terikat dengan belanjawan yang terdahulu walaupun kita ambil kira cadangan yang dibuat dahulu. 

"Namun, ini belanjawan baharu sama sekali, terasnya, dasarnya dan pengubahsuaiannya walaupun angka-angka pendapatannya mungkin tidak boleh ubah banyak," katanya semasa sidang media selepas berucap di Majlis Dialog Belanjawan 2023 di sini, pada Selasa.

Beliau berkata demikian sebagai menjawab sama ada Bajet 2023 yang disemak semula akan mengekalkan jumlah RM372.3 bilion yang diperuntukkan sebelum ini semasa pembentangan pada Oktober tahun lepas oleh menteri kewangan kerajaan terdahulu, Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz.

Selain itu,  Anwar berkata, banyak perkara menjadi keutamaan kerajaan dalam belanjawan kali ini termasuk isu gender, teknologi hijau, dan pertanian.  

“Selain itu, orang kelainan upaya (OKU), teknologi hijau dan pertanian, yang saya catat dan akan dimasukkan dalam belanjawan,” katanya. 

Jelasnya lagi, kerajaan juga lebih serius dalam melihat Laporan Ketua Audit Negara tentang ketirisan agar dapat mengenal pasti permasalahan dan penyelesaiannya.