KUALA LUMPUR: Berbaki sebulan sebelum Banci Penduduk dan Perumahan Malaysia 2020 tamat, sebanyak 28.1 juta penduduk negara ini telah dibanci, membabitkan 26.5 juta warganegara dan 1.3 juta bukan warganegara.

Pesuruhjaya Banci Malaysia 2020, Datuk Seri Mohd Uzir Mahidin berkata, berdasarkan anggaran 32.6 juta jumlah penduduk, kadar bancian kini mencecah 85.8 peratus.

Biarpun terpaksa mengambil tempoh masa yang agak panjang, Jabatan Perangkaan Malaysia (DOSM) yakin angka 100 peratus dapat dicapai menjelang tarikh akhir 30 Oktober ini.

"Banci kali ini sangat berbeza kerana kita beri penekanan kepada kualiti supaya ia benar-benar dapat memberi maklumat yang lengkap.

"Apa yang telah dan sedang DOSM jalankan adalah pengurusan semakan kualiti data, terutama data atas talian di mana ada yang kita perlu buat susulan dan pengesahan.

"Jadi kami sangat ambil berat hal ini kerana kita bukan sahaja nak dapatkan angka yang tepat tetapi juga kualiti maklumat yang diberi," katanya dalam sidang media perkembangan banci Malaysia 2020 secara maya, pada Khamis.

Justeru, mereka yang belum mengambil bahagian diseru untuk segera memberi kerjasama bagi membolehkan data lengkap diperolehi.

"Rugi jika kita tidak sertai pembancian kerana ia akan menjejaskan penyediaan fasiliti kemudahan dan keputusan yang dibuat kerajaan dalam aspek penambahbaikan dan pengurusan sosio-ekonomi," jelasnya.

Daripada jumlah yang telah dibanci, 15.6 juta adalah etnik Melayu, 6.1 juta etnik Cina, 1.8 juta etnik India, 901,000 etnik bumiputera lain manakala etnik lain sebanyak 205,000.

Berdasarkan negeri, Johor, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Negeri Sembilan sudah mencapai angka melebihi 100 peratus.

Manakala beberapa negeri berada di bawah paras 70 peratus iaitu Pahang, Sarawak dan Sabah.

Banci Penduduk dan Perumahan Malaysia 2020 sebelum ini dijadualkan semula berikutan peningkatan mendadak kes COVID-19.

Orang ramai yang belum melengkapkan atau mengisi borang bancian digesa supaya melakukannya melalui laman https://www.mycensus.gov.my/.