KUALA LUMPUR: Susulan banjir yang melanda Lembah Kelang, Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas) turut menawarkan bantuan kepada mangsa bencana alam itu.

Menurut Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Finas, Prof Md Nasir Ibrahim, sejak Sabtu, pihaknya menyediakan pusat penempatan banjir di Studio Merdeka di Hulu Kelang.

Md Nasir memaklumkan, kemudahan di Studio Sound Stage, Dataran Karyawan dan Concourse Mixstage di Kompleks Studio Merdeka boleh menempatkan kira-kira 1,000 mangsa banjir.

"Selain itu, aset Finas seperti tiga kenderaan pacuan empat roda dan lima van siap siaga untuk digunakan dalam misi bantuan mangsa banjir," katanya seperti dilaporkan BH Online.

Selain menawarkan pusat penempatan banjir, Finas juga memperuntukkan RM20,000 untuk bantuan kilat mangsa banjir.

"Derma kilat untuk Persatuan Suri dan Anggota Wanita Perkhidmatan Awam Malaysia (PUSPANITA) dan Kelab Suka Sosial Finas juga sudah dilancarkan.

"Selain itu, Rumah Prihatin bersetuju menyumbang bakul makanan kepada mangsa banjir," katanya.

Beliau juga berkata, Finas sedang sedia membantu anak seni yang terkesan dengan bencana banjir dan pihaknya sedang mengenal pasti mereka yang terjejas.

Namun, menurut Md Nasir, sejak dibuka pada Sabtu, belum ada mangsa banjir ditempatkan di kompleks berkenaan.

Dalam pada itu, Md Nasir memaklumkan, empat kakitangan Finas turut menjadi mangsa banjir apabila rumah mereka ditenggelami air dan bantuan kewangan serta bakul makanan telah diberikan.

Finas turut membuka talian hotline 012-3155805 kepada mangsa banjir yang memerlukan bantuan perbadanan itu.