SEGAMAT: Bagaikan 'zoo terapung' apabila kandang kambing milik Abdul Razif Abdul Rahman di Kampung Tekam, dekat sini, di kelilingi air akibat limpahan Sungai Chodan sedalam 0.6 meter, menyebabkan 80 ekor haiwan ternakannya 'terkandas' dalam satu kandang.

Penternak berusia 43 itu berkata kebiasaannya kambing tersebut akan dilepaskan ke kawasan rumput berhampiran, tetapi disebabkan banjir terpaksa dikurung dalam kandang sahaja.

"Kawasan ini seolah-olah terkepung kerana laluan utama ditutup akibat ditenggelami banjir dan air sungai yang terletak berhampiran melimpah, yang tidak menunjukkan tanda akan surut dalam masa terdekat ini," katanya kepada Bernama ketika ditemui di Kampung Tekam di sini, semalam.

Abdul Rasif turut mengalami kerugian apabila reban itik yang baru diusahakan juga ditenggelami air. - Foto BERNAMA

Abdul Rasif turut mengalami kerugian apabila reban itik yang baru diusahakan juga ditenggelami air menyebabkan kira-kira 30 ekor daripada 50 ekor haiwan ternakannya itu hilang.

Bapa kepada dua anak perempuan itu berkata disebabkan banjir yang masih belum surut, dia kini terpaksa berulang alik menggunakan bot ke bandar Segamat kerana kehabisan bekalan dedak untuk makanan ternakannya, selain mencari rumput untuk kambing di kawasan yang tidak terjejas banjir.

Bapa kepada dua anak perempuan itu berkata disebabkan banjir yang masih belum surut, dia kini terpaksa berulang alik menggunakan bot ke bandar Segamat. - Foto BERNAMA

Sementara itu, tinjauan Bernama mendapati Kampung Tekam terputus hubungan apabila laluan yang menghubungkan kampung itu dengan Bukit Kepong serta bandar Segamat dinaiki air.

Sebuah pusat agihan bantuan dibuka bagi memastikan kira-kira 50 penduduk yang terjejas menerima bantuan disalurkan kerajaan serta badan bukan kerajaan (NGO).

Bantuan hanya boleh dihantar dengan bot menggunakan laluan sungai yang mengambil masa kira-kira 20 hingga 30 minit dari bandar Segamat.

-- BERNAMA